Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Gemensam turismsatsning i Härjedalen och Berg?

Mycket talar nu för att det bildas ett nytt och gränsöverskridande destinationsbolag för turismnäringen i Härjedalen och Berg. En gjord förstudie visar att intresset för en gemensam satsning är stort.

Andreas Edholm har varit projektledare och ansvarig för den förstudie som presenterades i Storhogna på onsdagen.
I förstudien har såväl företagare som turister intervjuats. Dessutom har andra framgångsrika exempel på destinationsbolag studerats.
– Alla är mycket positiva till bildandet av ett destinationsbolag. Det är roligt att de lokala företagen vill satsa på samarbetet. Man har en samstämmig syn på turismen i området och accepterar att paraplynamnet Vemdalen används. Detta kan leda till framtida framgångar för området, varse sig det handlar om ökade gästnätter, marknadsföring eller utvecklande av sommarsäsongen, säger Andreas Edholm i ett pressmeddelande.
I samband med förstudien har även en gästundersökning genomförts.
Även den har gett ett för näringen positivt resultat.
71 procent av gästerna har förklarat sig mycket nöjda med sitt besök i området.
– Den siffran är mycket hög, konstaterar Andreas Edholm.
54 procent har varit i området minst fyra gånger. 79 procent anser det troligt att de kommer tillbaka även nästa år.