Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Glöm inte lärarens fantastiska uppdrag

Annons

Friskolors vinstuttag, den ökande bristen på lärare och de svenska elevernas försämrade kunskaper är ämnen som ständigt diskuteras. Ur ett waldorfperspektiv vill jag visa på några möjligheter.

När friskolerefomen infördes i Sverige 1992 var tanken att öppna upp för pedagogiska alternativ. Östersunds waldorfskola på Frösön, före detta Vidarskolan, svarar mot denna ursprungstanke.

I tider då friskolor köps upp av riskkapitalbolag och därmed ändrar namn kan det vara bra att påpeka att namnbytet till Östersunds waldorfskola enbart avser att markera vilken pedagogik man arbetar efter.

I många länder drivs waldorfskolor utan statligt stöd, och bygger på avgifter och ideellt engagemang. I Sverige är det inte tillåtet att ta ut någon avgift och friskolor garanteras samma elevpeng som kommunala skolor.

Engagemanget för och idén i en waldorfskola är oförenligt med vinstuttag och även om ekonomin är god ska överskott återinvesteras i skolan. Arbetar man för att andra människor ska utvecklas och må bra kan man inte ta ut vinster för egen vinnings skull.

I Östersund har bristen på behöriga lärare visat sig när lediga tjänster skulle tillsättas nu i höst. Även waldorfskolan på Frösön känner av att lärare inte är ett eftertraktat yrke.

I den politiska diskussionen före valet rådde enighet i frågan om lärarnas löner och arbetsbelastning. Tyvärr fokuserar man i den offentliga debatten inte på det fantastiska uppdraget man har som lärare, nämligen att utbilda unga människor och därmed verka för framtiden.

Om debatten fokuserade mer på sådana aspekter skulle det kanske leda till att fler väljer läraryrket.

Lärarkåren på Östersunds waldorfskola består av behöriga lärare och enstaka unga människor som har sökt sig till skolan, visat pedagogisk skicklighet och påbörjat en waldorflärarutbildning.

En waldorfskola behöver waldorfutbildade lärare för att anamma och omsätta waldorfpedagogiken. Därför går obehöriga lärare på Östersunds waldorfskola utbildningen på Waldorflärarhögskolan i Stockholm.

Vore inte en sådan modell något för staten att ta efter för att lösa lärarbristen? Att unga lämpade människor får läsa på deltid till lärare samtidigt som de är i arbete och får lön från skolan?

Läsförståelsen bland svenska 15-åringar har dalat rejält. Med läsförståelse menas inte läsförmågan; läskoden har ungdomarna knäckt och de använder flitigt och obehindrat digitala verktyg.

Trots att man läser flytande i tidig ålder kan man alltså ha svårigheter med att begripa texten. Här hjälper det enligt forskningen att göra kopplingar mellan sig själv och texten, att arbeta i grupp och att samtala med läraren om texten.

I waldorfskolan är berättandet en central färdighet. Varje dag hör eleverna berättelser eller beskrivningar i olika ämnen, och de övar på att lyssna, återberätta och sammanfatta ämnesinnehållet.

Förvånar det att just svenska är det ämne där waldorfelever presterar särskilt bra trots att lästräningen kommer förhållandevis sent?

Att eleverna läser på egen hand är ett komplement, men genom att öva sig i att återge innehållet bygger man på läsförståelse och läsupplevelser.

Cornelia Hippe

styrelseledamot för Östersunds waldorfskola

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel