Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Goda grafiska märken

Vad har turkiska hus, Karl-Otto Mannberg, Johnny Cash, Fantomen och Silvia gemensamt?

Svar: samtliga förekommer på Ahlbergshallens nya utställning, som öppnar i dag, lördag.

Annons

Det är fyra av medlemmarna i Östersunds Kollektiva Grafikverkstad som ställer ut - Karl-Otto Myrstad, Gunnel Lundholm, Anniki Andersson och Staffan Schönberg.

Den sistnämnde kunde inte närvara vid vårt besök, men visar blad med personer i landskap och olika situationer, stämningsfullt och stiliserat.

Myrstad visar tre stora bilder från ett besök i Turkiet och två blad med kraftigt ådrade trädetaljer:

– De turkiska husen var övergivna och är nog rivna nu, jag avbildar ofta sånt som är på väg att försvinna, konstaterar Karl-Otto.

Gunnel visar som dagboksblad från sin musikaliska sida med Orkesterföreningen och konserter hon upplevt.

Här finns Karl-Ove Mannberg och Bengt-Erik Norlén, cellister och sångare i Trollflöjten på Frösön.

– Jag försöker föra in rörelse i bilderna, men också leka med många element i dem. Den här gången visar jag enbart musikaliska motiv.

Hon har dessutom två motiv från en konsert på 60-talet med Johnny Cash och Jerry Lee Lewis:

– Cash såg att jag tecknade och ställde sig som för att modella framför mig på scen, det glömmer jag aldrig.

Anniki Andersson visar flera landskapsmotiv, men dessutom några ikoniska ansikten, bland annat en känd svensk nu regerande monark klädd i Fantomens trikåer.

Intill hänger monarkens fru med Fantomens goda märke. Är det ironiskt?

– Nejdå, inte alls, jag tycker att de båda är ikoner på sitt sätt och ville göra bilder av dem. Inga konstigheter.

Och det goda märket syftar inte på andra tyska symboler som användes flitigt förra seklet?

– Va? Nej, verkligen inte, säger Anniki och ser nästan förskräckt ut.