Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gör plats för bilen i centrum

Kanske var det en smula märkligt att just företrädare från Göteborgs stad och Malmö stad var politikerna som deltog i diskussionen om städer kan vara hållbara utan bilen, när den rapport som presenterades under Almedalsseminariet så tydligt slog fast att storleken har betydelse.

Annons

Det vill säga, det som fungerar gällande levande stadskärnor och externa köpcentrum i den stora staden, inte alltid fungerar i den mindre eller medelstora.

Det var Bil Sweden och MRF, Motormännens riksförbund, som bjöd in till debatt. Nämnda rapport är framtagen av arkitekten Jerker Söderlind, på uppdrag av Fastighetsägarna och Svensk Handel, med delfinansiering av arrangörerna. Och den innehåller en hel del intressanta saker, viktiga för många politiker att ta till sig. Som det som en ansvarig på ett större fastighetsbolag säger i rapporten: Om tio eller tjugo år tror jag att många kommuner bittert kommer att ångra att de inte hade en tydligare bild av vilken sorts stad de ville skapa. Om centrum praktiskt taget har tömts och alla åker ut till köpcentrumet, då går det knappast att backa bandet, även om man skulle vilja det.

Söderlind, som kommer från Sundsvall, ger just staden som exempel på en ort som är körd. Och det är allvarligt. Fungerande handel i stadskärnan gör en ort attraktiv. Men bilisterna måste finnas med i ekvationen. Bilen är här för att stanna. I stället för att planera för bilfria innerstäder, vilket leder de bilburna medborgarna ut från stadskärnan (och kanske inte ens till ortens köpcentrum, varför stanna där?), borde fokus vara på urbana städer med plats för bilen.

Kommunerna saknar i stor utsträckning en sammanhållen plan för hela kommunen. Det kan leda till ett riktigt surt uppvaknande.