Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gratis bussåkande i Östersund – så mycket skulle det kosta

Östersunds kommun vill ha en ledande roll i arbetet med att minska utsläppen av växthusgaser.

Annons

Ett uppsatt mål är bland annat att vara en fossilbränselfri kommun år 2030.
Då kanske gratis kollektivtrafik skulle kunna vara en del av lösningen? Och är det egentligen rimligt att det i vissa fall är billigare att åka bil än buss i Östersund?

I Östersunds kommun står resor och transporter för cirka 50 procent av växthusgasutsläppen. I översiktsplanen för 2030 slås det fast att man måste satsa på attraktiva gång- och cykelvägar och god kollektivtrafik.

Östersund vill kort sagt fortsätta att profilera sig som en miljöstad. Östersund är redan landets enda kommun som är miljöcertifierad enligt ISO 14001.

Varje år kommer det in medborgarförslag till kommunen som kräver en satsning på gratis kollektivtrafik. Nu är ämnet högaktuellt i Sverige, eftersom Kirunas satsning på gratis bussresor blev en succé, och att man tycker att andra kommuner borde följa deras exempel.

Det var i mitten av 2011 som Kiruna kommun på försök började med nolltaxa för bussåkande, för både stadstrafiken och länstrafiken. Det visade sig att resandet med kollektivtrafiken tredubblades, och nu har projektet permanentats. Allt som krävs är att resenärerna köper ett årligt busskort för 100 kronor, och kostnaden för kommunen blev 3,3 miljoner kronor per år.

Frågan är nu om detta skulle kunna vara något för Östersund?

Det hela är naturligtvis en politisk fråga, men tjänstemän på kommunen har räknat ut att det här skulle kosta skattebetalarna ytterligare 52 miljoner kronor per år. Alvar Edholm är ansvarig för kollektivtrafiken på kommunen, och han berättar att det trots allt finns stora skillnader på Östersund och Kiruna.

– I Kiruna hade man inte så stora biljettintäkter tidigare eftersom många bussar gick tomma. Det är annorlunda i Östersund. Här får vi in nämligen in 37 miljoner kronor på bara tätortstrafiken, och ytterligare 15 miljoner kronor på landsbygdstrafiken. Det är ju pengar som försvinner omedelbart om man inför nolltaxa, och de måste ju komma någonstans ifrån, till exempel genom skatthöjningar, säger Alvar Edholm.

Det finns dock uträkningar som visar att de flesta ändå tjänar på gratis kollektivtrafik, eftersom skattehöjningen inte skulle motsvara vad de redan betalar för kollektivtrafiken i dag. Förlorare rent ekonomiskt skulle bli de som inte åker kollektivt alls, men i gengäld skulle alla tjäna på en renare stadsmiljö.

– Men vi skulle också få ökade kostnader på andra håll. Vi skulle exempelvis behöva fler bussar, och varje nytt fordon i trafik kostar en miljon kronor per år, berättar Alvar Edholm.

Det är också många som tycker att det är för dyrt att åka buss i dag. En enkelbiljett från Hornsgatan på Frösön till Östersunds centrum kostar exempelvis 17,64 kronor med flergångerskort, vilket gör att det i vissa fall är billigare att ta bilen, om man bara räknar utgifterna för bränsle.

– Ja, och själva kontantpriset på bussar är ju 30 kronor, så i vissa fall blir det absolut billigare att ta bilen, medger Alvar Edholm.

• Tycker du att det ska vara så?

– Nja, man måste kanske helt enkelt se över biljettpriserna.

• Men skulle man inte kunna gå halva vägen var, att kommunen finansierar halva kostnaden för kollektivresandet?

– Det är som sagt en politisk fråga. Men vi får ju medborgarförslag från vissa grupper som tycker att de ska få åka gratis, till exempel pensionärer och studenter.

• Men vad tycker du personligen, skulle det inte vara värt kostnaden om det innebär en bättre miljö för alla?

– Visst vore det trevligt om samhället såg ut så. Det skulle ju gynna mycket, bland annat miljön.


Tyck till om kollektivtrafiken - skulle den tjäna på att vara gratis?