Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Gustaf Svenungsson: Regeringen tillåter stöldligor köra med Sverige

Annons

– Känslan är obeskrivlig. Man är ju våldtagen på något sätt.

Med de orden beskrev ett villapar i Östersund i våras hur det kändes att råka ut för inbrott. De var dessvärre bara två i raden av villaägare som råkade ut för inbrott under samma helg i april i år. Runt ett trettiotal inbrott skedde under påskhelgen i Sveriges fyra nordligaste län, och av dessa hade ett tjugotal samma tillvägagångssätt, rapporterade Sveriges Radio (13/5).

Nu under högsommaren står båtmotorer högst upp på de internationella ligornas stöldlistor. Dagens Nyheter (30/7) skrev om hur Mats Strömberg, 74, via en gps-sändare på sin stulna motor lyckades lokalisera den till ett industriområde vid Svarta Havet i Rumänien, där den hamnat efter att ha stulits från Norrtälje.

NOA säger sig inte heller se några tendenser till minskad brottslighet - tvärtom lär den fortsätta öka.

Att som Mats lyckas spåra sin stulna motor kommer bli svårare i framtiden. Underrättelseenheten vid Polisens Nationella operativa avdelningen, NOA, varnar i en rapport från april i år att allt fler brottslingar på stöldturné i Sverige använder sig av störsändare, vilket slår ut gps-signalerna från ägarnas sändare. NOA säger sig inte heller se några tendenser till minskad brottslighet - tvärtom lär den fortsätta öka.

50 % av alla bostadsinbrott och 90 % av bil-, bildels-, båtmotor- och jordbruksmaskinsstölder i Sverige begås av internationella stöldligor. Ligorna kommer främst från Östeuropa, rör sig fritt inom Schengen-området och för varje år ut stöldgods till ett uppskattat värde om två miljarder.

Flera faktorer ligger bakom polisens mindre lyckade kamp mot stöldligorna, varav en är Sveriges bristande lagstiftning mot fordonsmålvakter.

700 personer, som inte är skrivna i Sverige, och med över 99 miljoner kronor i skulder hade 2018 fler än 10 bilar skrivna på sig,

I Sverige finns ingen begränsning för hur många fordon som får vara registrerade på samma person, vilket stöldligorna utnyttjar maximalt. Vid ligornas rekognoserings- och stöldrundor används nämligen oftast bilar skrivna på samordningsnummer. 700 personer, som inte är skrivna i Sverige, och med över 99 miljoner kronor i skulder hade 2018 fler än 10 bilar skrivna på sig, vissa med över tusen bilar skrivna på sig. Trots att mörkertalet är stort bedöms mer än 10 000 av dessa bilar används till brottslig verksamhet.

En annan svaghet i gällande lagstiftning är möjligheten till retroaktivt ägarbyte, vilket Polismyndigheten tog upp i Regeringskansliets utredning (Ds 2018:33) om fordonsmålvakter. Ett fordon som flyttats på grund av obetalda räkningar och där ett ägarbyte sker retroaktivt via papper kan hämtas ut av den nya ägaren, utan att skulden följer med. Sådana här fiktiva ägarbyten underlättar för kriminella att hämta ut fordon, medan polisen handfallna endast kan stå och titta på.

Utredningen presenterade några förslag som föreslogs skulle börja gälla 1 april 2019, bland annat användningsförbud av fordon med mer än 5 000 i p-skulder. Inga förslag som på riktigt skulle lösa de två ovan beskrivna problem föreslogs dock i regeringens utredning.

Trots att utredningen kom för dryga året sedan har ännu inget hänt. Regeringen tycks dra frågan i långbänk och sakna svar på hur problemen med fordonsmålvakter ska lösas, med följden att stöldligornas terrorisering av Sverige får fortlöpa obehindrat.