Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Häftig SM-rallyfest på skidstadion: "Här får publiken avgaserna rakt i ansiktet – direktkärlek till sporten"

Räkna med rallydramatik runt Östersunds skidstadion på fredag om tre veckor. Då inleds nämligen det jämtländska SM-rallyt med en spektakulär och publikvänlig fartsträcka av unikt slag.

Annons

– Det är eliten av eliten som kör, säger Sture Persson, i arrangörsstaben.

Som vanligt handlar ett SM-rally på snö mycket om skogssträckor ute på den jämtländska landsbygden. Kring både Lillsjöhögen, I5, Kälom, Huså/Andviken och Krokom, kommer det att vimla av duktiga rallyförare under ett intensivt dygn 26–27 februari.

Men det är ändå händelserna på och kring skidstadion i Östersund som kittlar mest på förhand. Här byggs en helt unik bana med start nedanför Arctura och målgång 800 meter senare vid stadionrådets nedre del parallellt med E45:an.

– Åskådarna får både se bilarna och känna avgaser i sina näsborrar. Vi satsar på närhet. Det är viktigt i det här konceptet. Då blir det också en kärlek till sporten, berättar Tobias Hising, huvudansvarig för fredagskvällens publikevenemang.

Rally drar folk. Speciellt när SM-arrangörer bjuder på något nytt. Så var det vid premiärkörningen inne på Campusområdet för några vintrar sedan. Nu är det kring ÖSK–området som publikinvasionen ska komma.

– Det blir skoteruppvisningar, ljusshower och alla som löser in sig ska kunna få ett helhetsintryck av hela rallyevenemanget, säger Tobias Hising.

Bilsport är dyrt. Både för aktiva och arrangörer. De sju jämtländska motorklubbar som samverkar för att få Östersund Winter Rally 2016 till stånd, uppskattar budgeten kring en miljon kronor.

– Vi behöver ett par tusen inlösta åskådare på fredagskvällen för att få bra ekonomi för hela rallyt, säger Sture Persson.

Sträckan kring skidstadion inleder rallyt. Ingen förare kan vinna tid i den korta och trånga bana som konstrueras. Däremot kan ett misstag kosta massor med tid. Därför gäller att läsa in sig på banan och verkligen notera var svårigheterna finns.

– Publiken får se hur elitförarna hanterar problemen på sitt alldeles egna sätt. Vi garanterar att det blir sevärt, skjuter Jocke Hestner in.

Han kör säkerhetsbilen längs rallyts alla specialsträckor, som mäter 11,5 mil. Säkerheten är förstås A och O. En detaljerad säkerhetsplan finns uppgjord på förhand. Plus att arrangörsstaben förfogar över 300-350 enskilda funktionärer ute längs banan i en mängd olika befattningar.

Här krävs att allt kuggar in och ett motorevenemang av den här storleken bygger på just idealitet. Utan alla entusiaster som är beredd att både frysa lite och ställa upp helhjärtat för sina klubbar, vore ett SM-rally i Jämtland helt omöjligt.

En fingervisning om vilka toppförare som kan konkurrera ges redan i helgen när SM-rallyts första deltävling avgörs i Sandviken, Gävleborg. Tre veckor senare drar alla till Jämtland.