Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Håll i hatten! Nu kör vi klimatsmart

/
  • Kanske var det tur att  panelens femte medlem, Micke Myhr, inte kunde  komma när vi pratade  energisnålt körsätt. Hade han fått plats jämte Monika  Sunding, Ilona Lindkvist,  Patrik Zackrisson och  Nisse Höglund?
  • Patrik Zackrisson.
  • Monika Sunding.
  • Nisse Höglund.
  • Illona Lindkvist med Leo som ännu inte var född när  ÖP:s klimatserie startade.
  • Sparcoachen Hans Östman har radikala förslag för mindre utsläpp. Pumpa däcken mer än det står i instruktionerna, säger han under teorilektionen i eco-driving. Till höger Monika och Nisse.

Bäva månde bensinbolagen. Klimatpanelen har lärt sig Eco-driving. Ingen behöver längre hålla i hatten för nu sitter de säkert.

Annons

Vi kan knappt tro att det är sant. Ett helt år har gått och det känns som om vi inte vill skiljas. I ett år har fem klimatbantare med regelbundna mellanrum träffats för att ur vardagens olika perspektiv ta sig an utsläppen som påverkar klimatet.

Sista temat är Bilen. Vardagens värsting som står för en tredjedel av ett hushålls utsläpp.

Vi träffas en dag hos Hans Östman som är en av Östersunds sparcoacher och körskolelärare på Reveljen. Han har utbildat 1 000 personer i att snåla med utgifter och utsläpp. Hans egen bil drar 0,44 liter milen på landsväg fast tillverkarna lovar att den inte ska dra mer än 0,8.

Det hällregnar och de flesta av oss har tagit bilen till Körfältet. Utom Patrik Zackrisson som går dagen till ära. Han är dyngsur in på bara kroppen och möts av ett glatt ”Har´u söpe bort körkortet?”

Det är Nisse Höglund förstås. Att han inte genast förstod att Patrik ville vara miljövänlig ...

Vi tar oss en kaffekopp, hänger in Patriks kläder i ett torkskåp och låtsas som att det är helt normalt att prata ekonomiskt körsätt med någon i bara kalsongerna. Vi rannsakar oss; vad vet vi egentligen om Eco-driving?

– Det har jag aldrig hört talas om, säger Monika Sunding.

– Låga varvtal, säger Nisse Höglund.

– Man hoppar över en växel, säger Ilona Lindkvist.

Hans Östman drar bakgrunden. EU bestämde för över tio år sedan att 2,5 miljoner bilister senast 2008 skulle ha lärt sig körsättet vilket i sin tur skulle strypa utsläppen med en halv miljard ton koldioxid.

– Sedan dess har de svenska utsläppen från trafiken i stället ökat med 16 procent, säger Hans och berättar i förbifarten att alla körsträckor under fem kilometer betyder att katalysatorn inte fungerar vilket inte bara betyder koldioxidutsläpp i onödan utan också utsläpp av partiklar och sot.

Dagens körskoleelever får lära sig Eco-driving. För dem är det naturligt att komma upp i önskad hastighet snabbt, att växla från tvåan till fyran och sedan femman om den finns. Ju kortare accelerationssträcka desto kortare tid med stora utsläpp. De vet att inte bromsa i onödan och att låta bilen i stället rulla utan vare sig gas eller broms.

– Men man får inte gasa utav satan. Aldrig mer än 3000 varv för bensinbilar och 2 500 för diesel. Är det mer än 3000 varv är det som att tömma tanken. Då häller man ut bränslet där bak, säger Hans.

började som körskolelärare visste han att hans elever skulle underkännas om de inte alltid hade tvåan inne i korsningar och vid svängningar. Nu är det inte längre så.

– Det kan lika gärna vara trean, säger han och berättar att alla bilister han lärt upp har minskat sina utsläpp med i snitt 17 procent medan buss- och långtradarchaufförerna kommit ned till 20 procentiga minskningar.

Själv kör han från sopstation på Stuguvägen ned till Rondellen i Lillänge utan att släppa ut en enda milliliter bränsle. Bara genom att inte ha foten på vare sig gas eller broms.

– Det är därför det är bra med skyltarna i Brunflo, säger Monika Sunding. Det står att det kommer en 50-skylt om några hundra meter. Då är man beredd och behöver inte bromsa.

Precis så funkar Eco-driving, att man planerar i god tid. Men borde det inte gälla alla i trafiken?

får plötsligt ett utbrott. Hur bra miljöval är det egentligen att tvingas stanna vid övergångsställ? Borde inte alla fotgängare också planera sin framfart så att de inte rusar ut just när det kommer en bil?

– När jag går brukar jag demonstrativt vända mig om för jag vill inte att bilar ska stanna. Lik förbannat stannar de! Ibland försöker jag gå över vägen bakom bilen så att den slipper stanna men då stannar de tio meter före övergångsstället! Det där gör mig så irriterad.

När Klimatpanelens sista officiella träff är över har Hans Östman stuckit hål på flera myter om däcktryck och motorvärmare och vi har kommit på två idéer; krav på Eco-drivinglektion för alla som förnyar körkortet och krav på planerat gångsätt för fotgängare i stadsmiljö. Hade det inte varit för fembarnsmamman Ilona hade vi avskaffat blomlådor och gupp också.

Sammantaget kanske det blir någon ordning på utsläppen i väntan på teknikrevolutionen och på att fler ska ta cykeln.

Mer läsning

Annons