Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Han är rädd att sonen ska bli överkörd

För snart åtta år sedan avled hans fru i en trafikolycka.
Nu är han rädd att hans 8-åriga son ska bli påkörd när han väntar på skolbussen.
– Jag släpper inte ut honom själv, säger Mikael Karlstedt.

Annons

I byn Hällesjö i Kälarne är det 50-sträcka genom nästan hela byn. Men strax bortanför hembygdsgården är det tillåtet att köra 70 kilometer i timmen, trots att det är flera hus nära den smala och kurviga vägen. På tre av gårdarna bor det barnfamiljer med minderåriga barn.

Vid utfarten från Mikael Karlstedts hus är det max 70 meters fri sikt åt höger där en tvär kurva med träd ända in på vägen gör att det är svårt att se om det kommer någon bil.

– Hur i helvete kan man öka hastigheten mitt i byn? Det är ju flera hus kvar, säger han.

Det går mycket tung trafik på vägen. Flisbilar på väg från Stugun till Sundsvall, timmerbilar, transporter till och från stolpfabriken i Kälarne och privatbilister. Enligt Trafikverkets mätning förra året passerar nästan 600 fordon byn varje dygn.

– Det största bekymret är ju att det inte är 50 genom hela byn. Att hasigheten höjs innan husen tagit slut, säger Suzannah Andersson Owen, som på morgonen gått längs vägen med sina barn för att ha en picknick på hembygdsgården en knapp kilometer bort.

– Det finns ju ingen annan väg och var hastigheten lägre vore det tryggare att gå, säger hon.

Även inne i byn upplever man att den tunga trafiken ökat de senaste åren och att många inte håller hastighetsgränsen.

– Periodvis är det mycket tung trafik och de borde bromsa in, säger Eivor Rosenholm på Hällesjö handelsträdgård, som väntar hem sina barnbarn i morgon.

– Jag bor ju nära vägen och jag är rädd att det ska hända någonting.

Det är trafikförordningen som reglerar vilken hastighet som ska sättas längs våra vägar. Där står det att det är 50 kilometer i timmen som gäller inom tätbebyggt område.

Och i Hällesjö är det länsstyrelsen som ansvarar för och har bestämt var gränsen för tätbebyggelse går. Det senaste beslutet om nuvarande 50- och 70-sträckor fattades 2010.

I sju års tid har Mikael Karlstedt försökt få till en ändring, men han upplever att han bara bollas mellan olika instanser där ingen riktigt vet vem som ansvarar för vad.

– Ska någon bli överkörd här innan någon reagerar. Min fru omkom i en bilolycka och jag kan inte acceptera att det händer med pojken min, säger han.

Läs mer:

Hastigheterna kan sänkas

Annons