Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Han gör digital skidtidning

Hallå där Grim Båtelson från Frösön... Som tillsammans med ett gäng inbitna skidåkare står bakom den digitala tidningen Alpinkultur.

Annons

Varför har ni gjort en skidtidning?

– Ja, varför inte, vi gör det för att vi tycker det är jävligt roligt. Jag har en aktiv skidbakgrund med friåkning och racing, Johan Jonsson är en sponsrad friåkare, Daniel Rönnbäck är en av världens bästa skidfotografer, och Aron Östman är ett ungt stjärnskott.

– Av hundra idéer är en realistisk, och när Daniel Rönnbäck föreslog att vi borde göra ett onlinemagasin insåg vi att det var görbart trots att ingen har erfarenhet från att göra en tidning sedan tidigare.

– Första numret släpptes i mars 2013 och togs emot väldigt positivt, hittills har det lästs 50 000 gånger.

Tidningen finns endast online, varför då?

– Vi gillar onlinemediet eftersom materialet blir mer levande, man kan direkt klicka sig vidare och till exempel se filmen vi skriver om.

– Folk som gillar tidningen kan dela tidningen, och vi har fått beröm av stora namn inom skidvärlden, Sverre Liliequist delade till exempel vår tidning på Facebook och skrev att det här är världens bästa skidtidning just nu.

Hur skiljer ni er från andra skidtidningar?

– Alla skidtidningar är förebilder, men vi vill nå ut mer till "hardcore-skidåkarna", vi vill kunna vara navelskådande och nördiga. Som min kollega Johan Jonsson har sagt: Vi träffar hellre 70 procent av läsarna rakt i hjärtat än 100 procent i axeln.

– Vi är nya och har ingen större erfarenhet av att sätta ihop en tidning, så vi har kört mycket på magkänsla och har satt ihop det vi tycker om, det tror jag är en styrka. Dessutom gör vi det inte för att tjäna pengar.

Hur finansieras tidningen?

Via annonspengar, men vi är ganska billiga, alla ska betala lika oavsett om man är världens största eller minsta skidmärke.

I nummer två skriver ni att ni skänker 5 procent av intäkterna till välgörenhet?

– Ja nu blev det till Unicef, men tanken i framtiden är att de som annonserar ska få välja mellan tre alternativ.

När kommer nästa nummer?

– Planen är att få ut nummer tre i december och sedan ett till i februari. Det känns väldigt kul, för vi lär oss varje dag, och det känns som att vi har enorm utvecklingspotential.

Här kan du läsa Alpinkultur.