Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Han skriver för alla som har svårt att läsa

Annons

Han hade själv läs- och skrivsvårigheter i skolan. När han var 16 år hade han inte läst en enda bok. I dag är den pensionerade läraren Anders Trense själv författare och kommer inom kort ut med en ny roman.

Att han själv blev författare och i dag är medlem i Svenska Författarförbundet är inte resultatet av en gammal författardröm.

I stället kan han tacka sina elever för att han i dag är en etablerad författare.

– Jag har arbetat som speciallärare och upptäckte då att det var svårt att hitta litteratur som passade. Ska du bli en bra läsare måste du läsa. Det är lika självklart som att du måste åka skidor om du ska bli en bra skidåkare.

Bristen på lättlästa böcker i skolan gjorde därför att Anders Trense själv blev bäste dräng.

i Svenstavik började han skriva egna berättelser som skulle få hans ”läsovilliga kompisar”, som han själv uttrycker det, att bli intresserade av att läsa.

– Eleverna jobbade i små grupper och gjorde framsteg i sin läsning. Till slut undrade de varför jag inte gav ut berättelserna i bokform. Jag tycke det var ett roligt förslag och skickade in mina manus och fick en bok förlagd. Det var så mitt författarskap började.

Anders Trenses första bok hette ”Stormbyar” och följdes senare av boken ”Höststorm”. Två engagerande ungdomsböcker som växte fram under många lektioner och diskussioner med eleverna.

– Vi hade verkligen kul tillsammans och jag lärde mig mycket, minns han.

Under 1990-talet gav han totalt ut fem böcker som alla hade det gemensamt att de var lättlästa och vände sig till tonåringar.

– Barnböcker finns det många av men att skriva för 15-åringar är det inte många som vill. När jag numera skriver är det fortfarande den åldersgruppen jag främst vänder mig till.

Hur bär man sig då åt för att få en tonåring att slita sig från dataspelet och läsa en bok i stället?

– Det får inte vara för långa meningar och för krångliga ord. Man måste också tidigt i boken fånga läsarens intresse. På första sidan måste det hända någonting som lockar till fortsatt läsning.

Kärleken har också en mycket central roll i hans böcker.

– Du kan inte undgå den, men det är oerhört viktigt att man får rätt läge när man skriver för ungdomar som går på högstadiet eller nyss börjat gymnasiet. Många ungdomar har ju då svårt att veta vad de vill. En del har redan debuterat, andra inte. Men alla har på sitt sätt en relation till kärleken. Därför är det viktigt att ha med den i böckerna.

I dag har Anders Trense lämnat skolans värld. Tillsammans med sin fru Margareta bor han större delen av året i Spanien där han är en inbiten golfspelare.

Men författarskapet har han inte lagt på hyllan.

Den senaste boken heter ”Naserian” och kommer ut nästa månad. Det är en lite längre roman.

– Naserian är namnet på en masaiflicka som städar på svenska skolan hos en lärarfamilj. Kärleken är blind. Naserian och sonen i familjen blir störtkära i varandra. Naserian tvingas flytta, men lärarsonen Mikael gör allt för att försöka hitta henne igen.

I boken rör sig Anders Trense hemtamt i den afrikanska miljön.

– Ja, jag fick uppleva och lära mig mycket om landet och kulturen när jag var i Kenya under en sommar. Ett tag tänkte jag också börja arbeta som lärare där nere, men nu blev det en bok i stället.

Och fast den här boken är tjockare än tidigare är målgruppen fortfarande tonåringarna i svenska skolor.

– Jag skriver fortfarande för att hjälpa eleverna.

Den 20 april släpps den nya boken. Tre dagar senare på Världsbokdagen återvänder Anders Trense till Svenstavik där hans författarbana en gång började.

– Då ska jag vara med på en författarafton och berätta om den här boken. Det ska bli roligt.