Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hans Lindeberg: Att se kraften i en vanlig älgkrock berörde oss djupt

Annons

I måndags strax före klockan 10 på förmiddagen kom larmet om en våldsam trafikolycka på E 45:an i Kläppe mellan Östersund och Lit. Frontalkrock mellan en personbil och en lastbil.

Räddningsarbetet blev omfattande. Vägen fick stängas av i flera timmar. Föraren av personbilen satt fastklämd i bilen. Hans liv gick inte att rädda, mannen i 25-årsåldern avled av sina skador. Vad som orsakade olyckan är fortfarande okänt.

Strax efter klockan 12 i tisdags var det dags igen. Två personbilar i ny frontalkrock. Den här gången på E 14 mellan Brunflo och Pilgrimstad. En av länets mest olycksdrabbade vägsträckor.

Två svåra trafikolyckor på ett dygn

Föraren av den ena bilen dödades, en man i 80-årsåldern. Olycksorsaken är även här än så länge okänd. Polisen har inlett en förundersökning med brottsrubriceringen misstänkt vårdslöshet i trafik.

Två svåra trafikolyckor på ett dygn. Två ytterligare dödsoffer på länets vägar.

Olycksstatistiken i länet fortsätter att vara nattsvart. Minst tiotalet trafikdödade och ett 25-tal svårt skadade årligen. Så har det sett ut de senaste åren. Jämfört med andra regioner har Jämtland en hög andel svårt skadade och omkomna i trafiken.

Plötsligt dyker blinkande lyktor i orange och gult upp

Strax efter klockan nio en torsdagskväll för någon vecka sedan. Vi kör E 14 västerut och har nyss passerat Ytterån. Mörkt och intensiv trafik. Plötsligt dyker blinkande lyktor i orange och gult upp längre framåt vägen.

Vi saktar in. Krypkör. En rad bilar har parkerat mot snöplogkanten till höger. Många har stannat för att hjälpa till. Någon monterar upp en varningstriangel, andra pratar i telefonen och vinkar åt oss att fortsätta framåt så inte vägen blockeras.

Till vänster på andra sidan diket tiotalet meter in i skogen står en bil djupt nerkörd i snön eller möjligen ligger den voltad på taket, det är svårt att hinna uppfatta.

Tankarna kretsar kring hur olyckan gick till

Det som först ser ut som en mörk skugga visar sig vara en älgkropp som ligger utsträckt på vägbanan.

Upplevelsen att långsamt köra förbi olycksplatsen hänger kvar under resten av bilfärden. Vi kör försiktigt genom mörkret. Tankarna kretsar kring hur olyckan gick till och om någon blev skadad. Det är lätt att föreställa sig hur lång varje minuts väntan innan hjälpen hinner fram i så fall måste kännas för de drabbade.

Räddningstjänsten hade ännu inte hunnit fram när vi passerade. De första blåljusen mötte vi någon mil längre bort.

Rapporterade vi om sammanlagt elva trafikolyckor

I ÖP:s rapportering går det att läsa att bilen voltade efter kollisionen med älgen. Två personer fanns i olycksbilen. De hade lyckats ta sig ur bilen men skadeläget var oklart.

Läs mer JUST NU: Stökig trafikdag i länet – följ läget på vägarna här under kvällen

Bara den torsdagskvällen mellan halv fyra på eftermiddagen och nio rapporterade vi om sammanlagt elva trafikolyckor runt om i länet.

På ÖP prioriterar vi olycksrapporteringen högt. Helt enkelt av skälet att det är en viktig del i lokal journalistik att ge en bild av vad som händer i trafiken, eller rättare sagt: Ge en tydlig bild av riskerna.

Det är nog tyvärr bara ett litet bidrag

Förhoppningsvis klarade sig de inblandade i älgolyckan utanför Ytterån utan skador. När vi passerade olycksplatsen berörde det oss djupt att se kraften i en vanlig älgkrock. Det blev en varningsklocka.

Många av er som följde ÖP:s olycksrapportering den torsdagskvällen kanske tog det extra varligt i trafiken. Om det är så har vi bidragit till att göra trafiken något säkrare på länets vägar på det sätt som vi kan.

Men det är nog tyvärr bara ett litet bidrag.

Nästan varje helg åker vi E 14 västerut från Östersund och nästan varje gång inträffar minst en situation jag utan att blanda in juridiken skulle vilja kalla vårdslöshet i trafik.

Hittills har det gått bra men det är ofta vi med hjärtat i halsgropen svär och undrar men "hur i helsicke tänkte hen nu" efter en huvudlös omkörning.

Om vi på allvar vill få bort länet från topplistan över trafikdödade och antalet svåra olyckor så finns nog bara en sak som hjälper. Att köra saktare och mer försiktigt. Tänka efter en gång extra på vad något så vanligt som en älg på vägen kan ställa till med.

Läs mer

Hans Lindeberg: Näthat i sina värsta former efter Girjas-domen – går inte att blunda för statens ansvar

Hans Lindeberg: ”Nej, sluta inte rapportera. Här blåser det fortfarande så hemskt” – Stormen Ivar den värsta under 2010-talet