Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hans Lindeberg: Redan för tre år sedan var frågan vem som ska betala för kaoset i Lillänge

Annons

Östersund har lite mer än 63000 invånare. Vi är 28 Östersundsbor per kvadratkilometer i en medelstor stad i Sverige. Det borde inte vara någon större trängsel. Vilket förstås kan kännas positivt och vara ett av skälen till att många väljer att bo kvar eller flytta just till Östersund.

Så om vi nu har relativt gott om plats att röra oss på: Varför uppstår det då sådant trafikkaos? Var kom det ifrån?

Jag tror nog att många av er har upplevt förändringen. Det har uppstått köer på Rådhusgatan vid åttasnåret på mornarna. Stopp vid rondeller och påfarter. Häromdagen ringde en av mina nära och berättade att det stod helt still i en korsning där blixtlåsprincipen verkade vara ett helt okänt begrepp. Östersund har fått en slags rusningstrafik som åtminstone inte jag känner igen sedan tidigare.

Möjligen kan bilköer ses som ett lite pittoreskt inslag

Och så har vi kombinationen Lillänge, bilar och fredagar.

Möjligen kan bilköer ses som ett lite pittoreskt inslag, som tecken på en stad som växer och andas framtidstro. Men riskerna är uppenbara.

Om framgångsfaktorn är att vara en attraktiv stad för människor som tröttnat på att hänga i snabbt växande storstäder där trafiksituationen närmast kollapsat finns anledning att höja en varningens finger för köandet i Östersund. Ingen tycker om bilar som står stilla i kö och puttrar.

Veckan var en svart vecka för klimatet. Produktionen av fossila bränslen går åt helt fel håll och kommer att öka istället för att minska kraftigt de kommande tio åren enligt en rapport från flera tunga forskningsinstitut och EU-parlamentet utlyste en nödläge för klimatet.

Den svartaste fredagen av alla

Så kom då årets svarta fredag igår. Alltså handlandets nya högtidsdag men också kanske den svartaste fredagen av alla för trafiken till och från Lillänge köpcentrum.

- Mellan fyra och fem är det ju alltid stopp i alla rondeller här, sa en av många uppgivna bilförare i ÖP:s maratonlånga TV-sändning från Lillänge-parkeringen under Black friday för tre år sedan.

Några av den här veckans mest lästa ÖP-artiklar handlar om samma trafikkaos.

- Det går inte att fortsätta som nu, sade Nisse Höglund, ordförande för Företagarföreningen i Odenskog, och bjöd in till en debatt med rubriken "trafikkaos eller tillväxt" så lägligt dagen före Black friday.

Även om Nisse Höglund uttryckte sig diplomatiskt så var andemeningen att han och andra företagare har tröttnat på att inget händer. Tröttnat rejält.

Rubriken är snarlik en rubrik på en helt annan tre år gammal ÖP-artikel

Av debatten framgick att trafiken i Odenskog inte bara korkar igen på fredagar utan problemet numera gäller alla vardagar.

Armbrytning mellan Trafikverket och kommunen om trafikkaoset i Lillänge: ”Mycket, mycket positivt”, var rubriken på ÖP:s referat från debatten som hölls i tordags. Vår reporter Denny Calvo rapporterade om positiva tongångar, en samlad åsikt om att problemen måste lösas men frågan är vem som ska betala.

Det märkliga är att rubriken är snarlik en rubrik på en helt annan tre år gammal ÖP-artikel. I oktober 2016 skrev ÖP:s reporter Maria Lindholm: Ny väg kan lösa trafikkaoset i Lillänge – men vem ska betala den?

Tre år har alltså gått mellan att ÖP rapporterade om ett färdigt förslaget på att bygga en ny tillfartsväg till att det nu hörs mycket positiva tongångar om att en lösning är på gång. Fast frågan är fortfarande densamma: Vem som ska betala?

Att den ena handen alltid vet vad den andra gör

Vad som hände under mellantiden kan det finnas anledning att fundera över i någon bilkö. Hände det överhuvudtaget något? Mer än att trafiksituationen enligt vad företagarna vittnade om i torsdagens debatt blivit ännu värre.

I ÖP:s tre år gamla artikel berättade vi att osäkerheten kring Biltemas planer var en förklaring till att inget vägbygge startats. Planer som sedan länge har lagts på is.

Östersund växer. Inte bara i Lillänge. Under några år har nya bostäder byggts på löpande band. En mycket positiv utveckling.

Jag är ingen expert, vare sig på stadsutveckling eller trafikplanering och hur de hänger ihop. Men en bra utgångspunkt borde väl vara att den ena handen alltid vet vad den andra gör.

Läs mer

Hans Lindeberg: Går det att göra om ÖFK:s fantastiska fotbollsresa med lagliga medel?

Hans Lindeberg: Vad händer när politiker tvättar beslutsunderlag – medborgarna har rätt att få rakare svar om skolan

Hans Lindeberg: Striden om Myhrbodarna sätter fingret på konflikten mellan centralisering och det småskaliga