Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hans Lindeberg: Spelmissbruket ökar - för oss är alla spelannonser ett dilemma

Annons

Varför så mycket annonser för onlinecasinon?

Så löd rubriken på en ÖP-insändare för en tid sedan. Insändarskribenten använde signaturen "Spelberoende" och skrev:

"Jag har förstört mitt liv, min ekonomi, men dessutom förstört även min mans ekonomi och hans framtid genom att ljuga, förfalska och ta lån i hans namn..."

Att spelbolagen slåss om spelarnas pengar märks i marknadsföringen

45.000 svenskar uppskattas vara spelberoende. Fördelningen mellan män och kvinnor är lika. En undersökning från Folkhälsomyndigheten visar att spelmissbruket ökar. Antalet som enligt myndigheten har "så allvarliga problem att det kan handla om ett beroende" har ökat med 50 procent de senaste tre åren.

Frågan i insändaren är befogad. Konkurrensen verkar stenhård i spelbranschen. Från årsskiftet gör den nya spellagen att spelbolag i Sverige måste ha licens från Spelinspektionen. Det innebär att marknaden har reglerats men samtidigt öppnats upp för fler aktörer.

Att spelbolagen slåss om spelarnas pengar märks i marknadsföringen.

Spelbolagen fortsätter skicka personlig direktreklam

Licens innebär bland annat att spelbolagen ska ha tydliga 18-årsgränser, arbeta aktivt för att begränsa risken för missbruk och informera om hur spelberoende kan få stöd och hjälp.

Vid årsskiftet startades sajten spelpaus.se. Cirka 30.000 svenskar har utnyttjat möjligheten att själva stänga av sig från olika spelsajter. Frågan är om det hjälper. Konsumentverket har hittills fått in 250 anmälningar om att spelbolagen fortsätter skicka personlig direktreklam till personer som avregistrerat sig själva.

Bakom statistiken över ökat spelberoende ligger många tragiska berättelser

Efter årsskiftet har spelreklamen fortsatt att öka, även hos oss. Det massiva flödet i sig bidrar inte till "måttfullhet" från spelbolagens sida men det går också att ifrågasätta hur reklamen är utformad.

Bland annonsörerna på op.se finns nätkasinot Ninja Casino. Bolaget har licens men utreds också av marknadsdomstolen för sitt sätt att göra reklam med formuleringar som "Alla gillar snabba cash. Speciellt när man gillar casinospel. Och inget går snabbare än hos Ninja Casino."

Ökade annonsintäkter bidrar till mer lokal journalistik

Hur man än vrider och vänder på lagar och licenser så går det inte att ducka för insändarskribentens fråga. Bakom statistiken över ökat spelberoende ligger många tragiska berättelser.

För oss i media är spelreklamen ett dilemma. Ökade annonsintäkter bidrar till mer lokal journalistik. Utan tvekan behövs varje krona in för att klara den digitala omställningen.

Steget från godkänd alkoholreklam till spelbranschens hårda marknadsföring blir rätt långt

Samtidigt kan man verkligen fråga sig om marknadsföring av nätcasinon och andra spel som den ser ut just nu inte skadar mer än den tillför i form av finansiering av samhällsviktig journalistik.

Reglerna för vinannonser säger att innehållet ska vara inriktat på produkter men inte vara påträngande eller förhärliga alkoholdrickandet.

Steget från godkänd alkoholreklam till spelbranschens hårda marknadsföring blir rätt långt när säljbudskapen formuleras så här:

"Låt ninjorna visa vägen till miljonerna. Ingen registrering krävs - vinsterna kan du ha på kontot inom fem minuter"

Jag måste också försvara den kommersiella yttrandefriheten

Att bara skylla problemet på medier som släpper fram spelannonser för att tjäna mer pengar håller inte. Jag som ansvarig utgivare för Östersunds-Posten kan stoppa reklam som är missvisande eller diskriminerande, till exempel med sexistiska budskap.

Men jag måste också försvara den kommersiella yttrandefriheten som säger att annonsörer som håller sig till regelverket ska få komma ut med sina budskap.

De flesta bara känner sig uttråkade

Spelbolagen har fått sina licenser men vågen av spelreklam fortsätter. Jag antar att de flesta bara känner sig uttråkade över hur den ena reklamsnutten efter den andra upprepas men frågan handlar om ett växande spelmissbruk som måste stoppas.

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) vill starta en ny utredning om hur "aggressiv spelreklam" kan begränsas. Han kan tänka sig ett förbud, vilket betyder ett ingrepp i den grundlagsskyddade yttrandefriheten.

Det är lätt att känna djup medkänsla

Det självklara svaret är förstås att spelbolagen själva måste besinna sig om branschen ska uppnå ett uns av trovärdighet.

Signaturen "Spelberoende" avslutade sin insändare:

"Några har sökt hjälp, några sitter i djup ångest, försöker vinna tillbaka det de förlorat. Tro mig, det går inte."

Det är lätt att känna djup medkänsla. Varje gång ÖP publicerar en insändare med liknande har samhället misslyckats - återigen.

Läs mer

Hans Lindeberg: Över 500 läsare har hittills fått hjälp att logga in – och det är bara början: ”Ingen fråga är för dum för att ställas”

Hans Lindeberg: Idag behöver motkrafterna mot nazisternas marscherande all din solidaritet

Hans Lindeberg: Vårt arbete drivs inte av "äcklig skadeglädje"

Annons