Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hans Lindeberg: Vem får betala priset för nya ambulansflyget?

 
Konflikten kring regionens ambulansflyg
Visa alla artiklar

Ambulansflyget avgick mot Stockholm och Astrid Lindgrens barnsjukhus framåt midnatt en blåsig höstkväll för några år sedan.

I planet fanns en flicka, knappt ett år gammal, och hennes mamma. Flickans pappa och storebror följde efter med det ordinarie tidiga morgonflyget från Frösön dagen därpå.

Upptäckten att det lilla barnet plötsligt hade drabbats av en svår sjukdom och snabbt blev sämre kom som en chock, främst för familjen men också för oss närmaste som fanns runt om.

De allra första timmarna i det akuta skedet

När flyget väl var i luften kände vi en första stor lättnad. Många månader av avancerad sjukvård följde. Till slut hjälpte behandlingen. Så här i efterhand vet vi att de allra första timmarna i det akuta skedet kan ha varit skillnaden.

Att ambulansflyg finns på plats när det behövs som bäst är en helt avgörande kugge i länets sjukvårdsapparat. Dagligen flygs patienter från Östersund till specialistsjukvård runt om i landet.

Just därför väcker granskningen av det nya ambulansflyget som ÖP publicerat den här veckan många obesvarade frågor.

Sänka kostnaderna genom stordrift

Konflikten handlar i första hand inte om behovet av snabba flygtransporter. Utan vem som ska flyga och vad det får kosta.

Ambulansflygets framtid har varit på agendan i många år. Tanken från början var att försöka sänka kostnaderna genom stordrift. Sjukvårdsregionerna skulle tillsammans upphandla alla flygtransporter. Lösningen blev istället att starta ett eget flygbolag.

Bolaget har nu köpt sex nya jetplan och menar att det ska bli billigare. Kritikerna däribland ambulansflygets piloter ifrågasätter starkt affären som onödig och befarar att kostnaderna ska skena.

Region Jämtlands pris per flygtimme skulle enligt det första budet som ÖP avslöjade i tisdags mer än fördubblas när sjukvårdsregionernas nya flygbolag tog över.

Ledningen svarade att kostnaderna för Jämtland räknats ner med hjälp en ny "fördelningsmodell som gäller under uppstartsåret". Vad priset blir efter det går inte att få svar på.

När sjukvården började hyra in stafettläkare

Trots samlade fackliga protester även från läkarförbundet och vårdförbundet ska flygbolaget inte ha fast anställda piloter och flygtekniker utan hyra in personal från ett bemanningsföretag.

Skälet är att hyrpersonal blir billigare. Frågan är om någon kommer ihåg hur kalkylen såg ut när sjukvården började hyra in stafettläkare?

Att tränga in i alla turer om ambulansflyget har inte varit lätt. Till och med regionsrådet Eva Hellstrand (C) medger att politikerna har haft för lite insyn och säger nu i efterhand att det kanske inte var nödvändigt att köpa nya jetplan.

Verkar veta var prislappen tillslut hamnar

På ÖP har vi känt till att förändringar varit på gång. Några avgörande tips gjorde att vår reporter Maria Lindholm kunde berätta historien så att var och en får en inblick i konflikten om sjukvårdens eget flygbolag.

Alla försök att minska onödiga vårdkostnader måste tas på stort allvar. På samma sätt borde varningsklockor ringa när pengarna i slutänden riskerar att gå ut över patienternas säkerhet.

När det kommer till ambulansflyget visar ÖP:s granskning att ingen verkar veta var prislappen tillslut hamnar.

Det är en slutsats som kan vara mycket bra att många av oss som bor här i länet känner till.

Om ambulansflyget en dag inte finns på plats när det som bäst behövs för att timpriset flugit iväg.

Läs mer

Karin Jonsson: Jag vill lyssna till din berättelse om sorg – så att vi kan minnas

Hans Lindeberg: Stefans story om covid-19 en av många – bara du och jag kan stoppa smittan

Hans Lindeberg: Följ smittan och vaccinläget – ÖP lyfter coronastatistiken