Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Har du bytt till vinterdäck på cykeln?

Att cykla året runt är ingen konst längre. Dubbdäck på cykeln gör färden tryggare än att gå.

Annons

De kommer cyklande utför Biblioteksgatan i Östersund rustade till tänderna för värsta tänkbara väglag. Vi lyckas hejda dem på deras väg hem. Med dubbade däck är det ingen konst att bromsa in.

– Vi cyklar året runt utan problem. Jag har dubbade däck, belysning fram och bak för att synas ordentligt och dessutom har jag en digital termometer på styret för att hålla reda på när frosthalkan slår till, termometern är lite nördig men kul, säger Bosse Wiklund som innan han satte på dubbdäcken hann med två präktiga vurpor. Sen dess har han alltid dubbdäck vintertid.

Detsamma gäller Marika Persson, hon har alltid dubbat på vintern. Hon är vintertrampare, men inte utan problem.

– Min cykel blev stulen för några veckor sedan. När jag återfann den var den strippad, det mesta saknades. Nu har jag nya dubbdäck, hjälm, och en blinkande lampa. Dubbdäcken kostar mellan 500 och 700 kronor, det tjänar jag igen på två månaders busskort, efter det cyklar jag gratis, dessutom får jag en massa motion. Vi har till och med sålt bilen nu, vi cyklar alltid, säger hon och paret cyklar iväg mot Frösön, väl synliga med hjälm och lampor. Och dubbade sulor.

Ingrid Ramberg, Östersund: "Jag lämnar helt enkelt in min cykel på service inför vintern. Då får den all smörjning den behöver, växlarna och bromsarna kollas upp. Och inte minst sätter de på dubbade däck. Det är mycket lättare att ta sig fram med cykel och dubbdäck än att gå", intygar hon.

Annons