Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här fick niorna ovanligt bra betyg

Länets niondeklassare har sämre betyg än riksgenomsnittet, enligt Skolverket.

En av skolorna som bryter det mönstret är Myrviken, där fjol­årets avgångsklass hade de bästa resultaten i mannaminne.

Annons

I fjol gick nästan 110 000 elever ut nian runt om i Sverige och 87,7 procent av dem gjorde det med en behörighet till något gymnasieprogram. Det är en försämring jämfört med fjolåret då siffran låg på 88,2 procent.

De 1 438 elever som gick ut nian i Jämtlands län ligger lite under riksgenomsnittet med sina 87,3 procent, men variationerna mellan de enskilda skolorna är mycket stora, och en av dem som lyckats ovanligt bra i år är Myrviken. Där kvalificerade sig hela 92,3 procent av eleverna till alla gymnasiets program.

– Jag tror att det här är vårt bästa resultat någonsin, och jag tror att det till stor del beror på att vi har lyckats skapa en bra arbetsmiljö för inlärning, där eleverna är målmedvetna och får en väldigt fin stöttning från föräldrarna, säger Lena Hadarsson som är rektor för årskurs 7–9 på skolan.

Mimmi Karlsson går i årskurs nio, och även hon anser att det är god stämning och den studiero det ger som gör att många av eleverna blir motiverade till att göra bra ifrån sig i skolan.

– Alla i klassen är kompisar liksom. Alla umgås med alla och vi har alltid roligt med lärarna också, säger hon och får medhåll av flera av sina klasskamrater, där en påpekar att det möjligtvis är för mycket idrott på schemat men att skolan bara är rolig i övrigt.

Karin Flodin, som är skolchef i Bergs kommun, gläds över statistiken och tycker att kommunens skolpolitiker också ska få en del av äran.

Men samtidigt vill hon peka på ett område som döljs i Skolverkets statistik, där hon anser att kommunen fortfarande har mycket kvar att uträtta. Det handlar om att 70 procent av de elever som går vidare till högre studier i dag är flickor.

– Pojkar väljer oftare yrkesförberedande gymnasieprogram, kanske eftersom de inte har så många förebilder från högre studier. Men högre utbildning ger fler möjligheter i livet och pojkars skolframgång är lika viktig som flickors, så det är något vi måste arbeta mer med, säger hon.