Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Här hamnar skoldagen på bloggen

För två år sedan lade kommunen många miljoner på att köpa in surfplattor till skola och förskola. Men hur ska de egentligen användas i undervisningen?

I Roberth Nordins klass på Lugnviksskolan finns ett exempel. Han började ­använda ny teknik redan för fyra år sedan då han lät ­barnen skriva i en egen skolblogg.

Annons

"Världens bästa klass" är ettan i Lugnvik. Åtminstone är det så deras skolblogg kallas. Frågar man eleverna får man förstås ett rungande "JA!" till svar. Och ser man till hur ny teknik används i klassrummet tycks de vara en föregångare.

Det hela tog sin början redan för fyra år sedan då läraren Roberth Nordin startade en skolblogg för att kunna kommunicera lättare med föräldrarna. Han skrev om vad de arbetade med i skolan och informerade om kommande veckor:

– Det blev väldigt omtyckt. Föräldrar vill såklart ha en inblick i barnens vardag. Och så blev det ett bra sätt för mig att reflektera över hur vi arbetade i klassen, förklarar Roberth Nordin.

Efter ett tag krävde bloggen för mycket tid och Roberth lät barnen vara med och skriva. Intresse för att använda ny teknik växte.

– Jag märkte att det fungerade. När de fick skriva i bloggen så fångades intresset och motivationen hos eleverna.

Som exempel berättar han att en del elever kan bli hämmade då de använder papper och penna för att skriva. Men då samma elever skriver på bloggen ökar textmassan.

– Resultaten blir helt enkelt bättre, sammanfattar han.

Numera finns det utvecklingspedagoger inom kommunen man kan vända sig till för att utveckla användningen av ny teknik och läsplattor i sin undervisning. Men Roberth har provat sig fram på egen hand.

I dag används bloggen aktivt i undervisningen. Här kan naturvetenskapliga experiment dokumenteras, barnen får öva sig i att läsa och skriva och presentera skolarbeten.

När eleverna själva berättar hur bloggen används i skolarbetet låter det såhär:

– Vi lägger in bilder på saker som vi har gjort och skriver, säger Wilja Nyström.

– En gång tog vi in snö i plastmuggar och gissade hur mycket vatten det skulle bli. Det blev lite och smutsigt vatten, säger Tilda Andersson.

– Och så har vi tagit bilder på en gurka och vägt den. Sen vägde vi igen för att se hur mycket vatten som torkade bort, berättar Emil Hallin.

Den största vinsten med bloggandet är, enligt Roberth Nordin, att eleverna tycker det är roligt och lär sig på vägen.

– Sen finns ju tekniken här och de måste lära sig att hantera den innan de ska ut och jobba, säger Roberth Nordin.

Nyligen kom en undersökning, från den tillfälliga myndigheten Digitaliseringskommissionen, som visade att svenska skolor är världsledande på att dela ut datorer, men bland de sämsta på att använda dem.

– Vi försöker verkligen att använda ny teknik i undervisningen. Det är klart att det blir en tröskel innan man har lärt sig tekniken. Men sen kan det spara tid. Det måste vara effektivt annars funkar det inte, det finns inte så mycket tid att ta av från början.

Artikeln kommer från 100% Östersund.