Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Har män slutat vara intresserade av nakna brudar?

Förlåt, men jag kan inte låta bli. Jag skrattar inombords när jag läser att Playboyföretagen går med megaförlust.

Annons

Jag skrattar inombords när jag läser att Playboyföretagen går med megaförlust. Så klart är det inte kul när folk blir arbetslösa, och då räknar jag inte in de blonderade silikontjejerna som kanske inte får vika ut sig på ett tag utan till exempel administrativ personal. Men jag kan ändå inte låta bli.

146 miljoner dollar gick företaget med förlust under fjärde kvartalet 2008. 146 miljoner dollar, sug på den karamellen ett tag. Det är ungefär 1 241 miljoner svenska kronor. 1,2 miljarder. På tre månader.

För den nätta summan kanske du kan, om du lägger ett snabbt skambud, köpa halva Saab. Typ. Eller en bit av Island.

Har män slutat vara intresserade av nakna brudar? Knappast, det måste ligga något annat bakom förlusterna.

Jag och en manlig kollega diskuterar saken. Rubriken till texten om Playboys förlust lyder ”Mindre avklätt under den ekonomiska krisen”. Jag trodde hellre att läsningen skulle öka då många blivit arbetslösa och inte har något bättre för sig på dagarna. Min manliga kollega håller inte med, och gillar inte heller antydningen om att ALLA män läser tidningar som Playboy. Vilket så klart stämmer, alla män läser inte tidningar som Playboy, men vi kommer i alla fall överens om att det är flertalet män än kvinnor som tillhör läsarkretsen.

Nej, min manliga kollega trodde kanske hellre att Playboy skulle kunna stå emot finansiella kriser, en sådan institution som företaget ändå är. Slanka blondiner med stora bröst har ju stått sig i alla tider, kris eller inte.

Tji fick man.

så mycket mer än en tidning med utvikningsbrudar. De säljer smycken, kläder, väskor och en oändlig uppsättning av accessoarer med en liten symbol i form av en kanin på. ”Playboybunnien”. Personligen skulle jag aldrig någonsin köpa eller ta emot en pryl med en playboykanin på. Men det är ju jag det.

Kollegan och jag når en slutsats: Det måste vara ute med playboyprylar. Det måste vara så fruktansvärt omodernt att bära en playboykanin att företaget bakom märket gått 1,2 miljarder kronor back på tre månader. Därav det inbördes skrattet: hahahahaaa.

Skadeglädjen är ju som sagt den sanna glädjen.

Jag frågar min kollega, som har en tonårsdotter, om dottern någon gång kommit hem med något med en playboykanin på. Nej, det har hon som tur inte. Hon är mer rocker, svarar han. Svarta kläder, svart smink, svart hår.

Vilken lättnad för honom, tänker jag. Mycket hellre vill jag ha en rocker till tonårsdotter än en dotter som bär på symboler från ett företag som bygger sin verksamhet på nakna tjejer, mjukporr och en gammal gubbe som helst går omkring i morgonrock. Det finns hopp för ungdomen, tänker jag.

vara till salu. Börsvärdet ska vara 52 miljoner dollar. Det måste väl ändå vara en struntsumma i multiföretagsvärlden? Jag hoppas att en mångmiljardär med vettiga värderingar köper och lägger ner hela företaget.

Sen kan vi hoppas att samme miljardär räddar Saab.

Mirakel har väl hänt förut.