Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här smids gourmet-planer

Under denna vecka pågår Åre Gastronomy Week, en planerad återkommande vecka där gästen erbjuds att frossa i lokal mat och dryck av bästa kvalitet.

Annons

Veckan är tänkt att locka turister året runt till dalen.

Thomas Christiansson tänker på alla ostar som ska locka kvällens matgäster på restaurangen i Åre. Ostarna ingår i en ny satsning i Åre denna vecka, en satsning som ska återkomma flera gånger per år. En satsning där tanken är att få till ännu mer året runt-turism i Åredalen.

Thomas driver tillsammans med sin bror Per-Åke Villa Tottebo och Banhof Café. I källaren vilar denna vecka extra många lokalt producerade ostar som ska avsmakas tillsammans med ett ostproffs.

Besökarna strömmar till.

– Det är kul att visa upp det vi har här i byn. Vi hoppas kunna locka folk med ett speciellt intresse av mat, säger Tomas samtidigt som han planerar kvällens menyer i kontoret på övre våningen i Villa Tottebo.

Hittills har gensvaret varit bra.

– Hoppas vi kan arrangera sådana här veckor flera gånger per år. redan nu har vi intresseförfrågningar för nästa års matvecka, säger Thomas Christiansson.

Och att det blir fler gourmetveckor är redan spikat. Erik Sundsten, som till vardags jobbar på restaurang Tyrol i Åre Björnen, har länge drömt om att genomföra en mat- och dryckesmässa i Åre. När an väckte frågan bland krögare och producenter i dalen fick han ett mycket lovande gensvar.

– Jag kanske inte får säga det här, men vi har en destination som faktiskt är så bra på mat att vi skulle kunna ta bort berget och ändå leva gott på turisterna, menar Erik Sundsten.

I Åredalen finns i dag ungefär 40 restauranger.

– Av dem är cirka 15 restauranger omnämnda, eller betygsatta, i matguiden White Guide. Och de lokala producenterna vet vi ju sen tidigare håller högsta klass, säger Sundsten.

Tillsammans med Bri Stundon och Kalle Hedman är det Erik Sundsten som väckt liv i tanken att skapa den pågående Åre Gastronomy Week.

– Tanken är att få hit gäster som under en vecka vill frossa i lokal mat och dryck, förklarar Kalle Hedman som inte sticker runder stol med att målet är att ge såväl svenska som internationella turister en ny besöksanledning.

Redan nu är nästa års vecka 6 inbokad för en ny gastronomisk vecka. Men innan dess blir det troligen ett ny vecka i höst.

– Åre sliter ju med att bli en året-runtdestination och då behöver vi göra arrangemang som dessa, menar Hedman.

Eva Magnusson, packar upp sina prisade gransirapssnaps på Åre Torg.

– Jag ser det här som chans till ett väldigt viktigt möte med presumtiva kunder, kunder som ges tillfälle att pröva min snaps. Dessutom är det en chans för mig att träffa andra kollegor i branschen, säger hon samtidigt som hon får nyfikna blickar på sin monter.

Lena Flaten, som i vanliga fall driver restaurang Flamman i Storlien, har denna vecka letat sig till Åre.

– Jag är här för att kunna göra reklam även för Storlien, säger hon samtidigt som lägger upp en läcker tallrik.

Men för att lyckas i framtiden måste vissa förbättringar genomföras. Det hjälper inte hur goda råvarorna än är, det hjälper inte hur gott det än smakar. När portionerna i serveras på papptallrikar med billigast tänkbara platsbestick, dessutom till priset av 150 kronor, då är det något som tar ned helhetsbetyget med full kraft.