Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ikeas snurror på Glötesvålen ger billigare Billy

/
  • Mycket folk ville vara med på invigningen av Ikeas vindkraftpark på Glötesvålen.
  • Jonas Carlehed är hållbarhetschef på Ikea.
  • Minst sagt varierat väder över fjället på onsdagen.
  • Ewert Ljusberg blåste i näverlur och sjöng i vindkraftverkens skugga.
  • Energimyndighetens generaldirektör, Erik Brandsma, ansåg att Glötesvålen är det perfekta exemplet på en vindkraftpark.
  • Erik Brandsma, generaldirektör Energimyndigheten, Gunilla Zetterström Bäcke, kommunalråd, Ikeas landschef Sverige, Håkan Svedman och Paul Stormoen, vd för OX2 som byggt parken, inviger vindkraftverken genom att blåsa i gång dem.
  • Utsikt mot östra Härjedalen från toppen av ett vindkraftverk.

Onsdagens invigning av vindkraftparken på Glötesvålen innebär att Ikea numera själv producerar mer energi än vad som går åt i koncernens verksamhet i hela Norden. Och på sikt ger det billigare möbler enligt Jonas Carlehed, hållbarhetschef Ikea Sverige.

Annons

– I och med att vi snurrar i gång här uppe blir vi hundra procent energioberoende. Vi producerar mer förnybar energi än vad vi själva använder i alla våra verksamheter i Ikeakoncernen i Norden.

Glötesvålen är Ikeas tredje vindpark i Sverige, där koncernen nu äger totalt 46 vindkraftverk. De 30 verken på Glötesvålen beräknas producera 220 Gwh/år vilket motsvarar årsförbrukningen för cirka 44 000 hushåll, enligt Ikea.

– Vi är både producent och konsument. Dels har vi nu positiv påverkan på miljön, då vi bidrar med förnyelsebar el till energisystemet och dels får vi kontroll på våra elkostnader. Här kommer affären in. Det innebär att vi kan få lägre kostnader på sikt och kan sänka priset på våra produkter, säger hållbarhetschefen.

Så den här vindkraftparken bidrar till lägre pris på Billys bokhylla på sikt?

– Precis. Det är grundtanken och en del av affären. Samtidigt som det ingår i vår vision att skapa en bättre och mer hållbar vardag för de många människorna. Så om vi kan få ihop den ekvationen, att hållbarhet och affär går hand i hand, det är då vi lyckas.

Norden är inte slutmålet för Ikea. 2020 ska koncernen vara energioberoende över hela världen, och energin ska vara förnyelsebar. Vid slutet av 2015 kommer Ikea att ha investerat 14 miljarder kronor i förnyelsebara energikällor världen över och fokus ligger på sol- och vindkraft.

Onsdagens invigning lockade flera hundra personer upp på Glötesvålen som med sina drygt tusen meter över havet är Sveriges högst belägna vindkraftpark. Där bjöds bland annat på på Ewert Ljusberg, sol, blåst och ett lätt snöfall. Flera av verken namngavs efter "vardagshjältar" i Glöte med omnejd. Lars Fohlin, något av en vindkraftgeneral i Glöte, var en av dem som fick ett verk uppkallat efter sig.

På plats fanns också Ikeas landschef, Håkan Svedman, Härjedalens kommunalråd, Gunilla Zetterström Bäcke (S), Paul Stormoen, vd för OX2 som byggt parken och Energimyndighetens generaldirektör, Erik Brandsma.

Han menar att andra länder ser med avundsjuka på de förutsättningar som finns i Sverige för vindkraft.

– Med de ambitioner vi har i Sverige om ett hållbart energisystem är Glötesvålen ett praktexempel på hur det ska gå till, säger han.

Får vi se flera sådana här anläggningar i fjällmiljö tror du?

– Det hålls på ständigt. Vi har stora parker på ett antal fjäll i Sverige och i norra Sverige finns det alla möjligheter att bygga mer vindkraft.

Men det finns ju olika intressen, när det gäller fjällen, turism, fritid, rennäring ...

– Ja visst är det så, och det gäller att ha en bra balans där. Vissa parker är inte bra att utveckla för att det finns till exempel renbete eller sällsynta arter och sådant. Men vi har ju otroligt mycket plats i Sverige för att göra det här, säger Erik Brandsma.

Ikeas vindkraftverk på Glötesvålen har blivit något av ett nytt landmärke i Härjedalen som syns från i stort sett hela landskapet, bara man kommer upp på en höjd. Sex personer jobbar heltid med underhåll. Frågan är om Ikea kan tänka sig bidra med fler arbetstillfällen, kanske genom att starta ett varuhus i Härjedalen?

– Vi fick faktiskt frågan från kommunen här på förmiddagen. Egentligen kan man ju säga att vi har ett varuhus i Härjedalen via vår webbhandel. Men vem vet, allt kan hända framöver och nu har vi ju verksamhet här, säger Jonas Carlehed.

Mer läsning

Annons