Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hastigheten på våra vägar

Annons

När det handlar om hastighetsbegränsningen undrar jag efter vilka regler Vägverket bestämmer detta. Det är inte logiskt då man säger att olyckorna har minskat.

Där det en gång var 110 kilometer i timmen har det blivit 80 fastän vägen är mycket bred och det inte finns befolkning i närheten. Exempelvis efter Pilgrimstad mot Sundsvall är det 80 men på 87:an efter Stugun mot Hammarstrand är det 100 och det finns då och då vissa hus vid vägen.

På Rödövägen från Östersund till Åre och tvärtom vid korsningen med vägen till flygplatsen minskade man hastigheten från 80 till 60, men från flygplatsen till Rödövägen har man skylten på 70 då sträckan är mycket kort. Varför kan man inte ha 100 i stället ? Det finns inga bostäder i närheten. Det finns ingen logik i detta.

I Östersund har man i rondellen vid Berners 50 men i rondellen vid Jamtli 60. Jan Asplund sa till mig att man byggde denna rondell på grund av en dödsolycka som hände för flera år sedan.

Javisst när det står 50 eller 60 vid en rondell klarar man aldrig dessa hastigheter.

Det finns också hastigheten 60 i rondellen i Bräcke, då mot samhället, 100 meter efter rondellen är det 50.

Har Vägverket, min gamla arbetsgivare, avtal med tillverkare för att skaffa för många och onödiga skyltar?

De nya skyltarna skulle vara av samma storlek som de gamla och inte alls mindre

Nu vill man ha den lägsta hastigheten 30 i vissa städer, skulle man inte en gång för gott att bestämma att det ska vara 30 och inte mera 50? Det är svårt att veta var det nu är 30, 40, 50, 60 eller 70 i städerna.

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel