Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hastigheterna kan sänkas

För fyra år sedan beslutade länsstyrelsen om hastighetsgränserna i Hällesjö.
Men nu är det möjligt att det omprövas.
– Om beslutet vore fattat i dag skulle man troligen inte ha en nedtrappning till 70 utan ha 50 direkt, säger Barbro Nyberg på länsstyrelsen.

Annons

I en stad eller annat tätbebyggt område är kommunen ansvarig, men på landsbygden eller andra platser är det länsstyrelsen som avgör om det behövs en hastighetssänkning.

– Vi kan ta beslut om 50 kilometer i timmen om vi tycker att ett område har karaktären av tätbebyggt område, säger Barbro Nyberg, förvaltningshandläggare på länsstyrelsen i Östersund.

Och 2010 bedömdes den gränsen gå vid hembygdsgården i Hällesjö.

I en konsultrapport som skrevs på uppdrag av Trafikverket 2012 konstateras det att förutom trafikförordningens ramparagrafer saknas det formell styrning om hur länsstyrelserna ska fatta sina beslut om hastighetsbegränsningar.

Det finns inte heller några handböcker eller råd, till stöd för länsstyrelsernas handläggning av hastighetsärenden.

– Vissa ställen åker man ut till om det är svårt att göra bedömningar utifrån de handlingar vi fått in, säger Barbro Nyberg.

Vad ska de som tycker att hastighetsgränserna är fel satta där de bor göra?

– Skriv till länsstyrelsen och beskriv vad som är problemet och vilken hastighet man önskar. Då kommer vi att utreda det.

Får ni in många sådana önskemål?

– Inte jättemånga, kanske ett 50-tal per år. Jag tror att det inte är så många som vet att det är landshövdingen som beslutar om detta.

Läs mer:

Han är rädd att sonen ska bli överkörd