Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hedda och Peter satsar på after work med opera

– Man blir så fascinerad över ljuden som går att göra utan ett PA.
Peter Mellgren är killen som gjorde dreadlocks och hårdrock till ett personligt varumärke på Östersunds musikscen.

Annons

Nu har han klippt sig och skaffat sig en plats på Musikkonservatoriet i Trondheim. I kväll tar han med sig studiekamraten Hedda Hansen Berg till Studioscenen och lanserar ett helt nytt koncept för Östersundspubliken, något så ovanligt som en Opera After Work.

– Vi kommer att presentera klassisk musik i en annorlunda miljö, på ett avslappnat och informellt sätt. Förhoppningsvis kan man ta åt sig musiken på ett sätt som man annars inte gör, förklarar han.

I Trondheim håller man opera-pub på regelbunden basis och har så gjort i minst fem år. Nu har Peter och Hedda testat den något ovanliga kombinationen i Sundsvall och Härnösand. Östersunds Storsjöteater är sista stoppet för den här gången.

– Vi kommer att framföra klassisk musik av Robert Schumann på piano och sång. Den insatte vet att det inte handlar om regelrätt opera, för Schumann var inte vidare framstående på att skriva operor. Vi ska framföra ett antal romanssånger, men för de som inte är lika insatta så handlar det här också om skrik- och skränmusik. Så alla kommer nog att bli nöjda.

De har själva översatt Schumanns texter från tyska, och ger till dem som lyssnar.

– Vi har fått väldigt bra respons när vi har delat ut texterna, folk får upp ögonen för tyskan och de hör ofta hur bra den passar ihop med musiken om de själva slipper försöka tyda det som sägs, förklarar Hedda.

Är det ett generellt problem inom operan, att de som lyssnar inte förstår vad som sägs?

– Det är en av barriärerna, man är inte alls lika van att lyssna på tyska som man är att lyssna på svenska eller på engelska texter. Ska man välja ett främmande språk så tycker man ofta att saker låter finare på italienska eller på franska. Men man har ett speciellt förhållande till texter, de berättar ofta en historia på ett väldigt konkret vis. För att få ett riktigt förhållande och full förståelse för opera så måste man förstå den, då blir tröskeln till operans värld genast mycket lägre, säger Peter.

Peter går nu sitt andra år på den klassiska musiklinjen i Trondheim och Hedda håller på att läsa sin magisterexamen, de är två av drygt hundra studenter.

– Det är nu man lägger grunden till en framtida karriär. Vi sysslar med allt möjligt på skolan, men jag är mest förtjust i att sjunga romanser och så gillar jag kammarmusik. Det är ett format som jag verkligen trivs i, men för att bli riktigt framgångsrik i den klassiska musikbranschen ska man helst bli världsbäst och specialisera sig på en enda sak. Alternativt bli bäst i världen på allt, förklarar Peter och ler.

– Vi pratade om det där häromdagen och vi skulle nog båda två vilja vara en del i det stora hela, inte bli solisten som allt hänger på och som alltid står i rampljuset. Utan helst vara andra fiolen och sitta på tredje orkesterraden, gotta sig och bara vara en del av maskineriet, fortsätter han.

Men i kväll är det fullt fokus på Peter och Hedda vare sig de vill eller inte.