Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Helen skriver om böcker för barn och unga läsare

Annons

Allt fler unga säger att det tar för mycket tid att läsa böcker, så att de hellre spelar spel eller ser på film och tv.

– Då har vi vuxna en stor uppgift i att visa den rika värld som läsningen kan erbjuda. Här har både skola och föräldrar ansvar.

, 33, gymnasielärare i svenska, doktor i litteraturvetenskap och som med start i dag kommer att skriva på ÖP:s kultursidor om barn- och ungdomslitteratur.

Helen är född och uppvuxen i Östersund, har studerat i Lund och Uppsala och bor i dag på Frösön med make samt sönerna Ludvig, 3,5 år och 1-årige Erik.

– Erik har nyligen upptäckt böckerna om Max, medan Ludvig är helt uppslukad av Pippi och Emil, allt kretsar kring dem nu.

I fjol doktorerade Helen i Uppsala om just ungas läsvanor med en studie i fyra högstadieklasser om elevernas läsvanor.

– Flera elever i de klasser jag studerade läste inga böcker alls och hade mycket lite läsvana. Förutom att de går miste om goda läsupplevelser påverkar det såklart både studiemöjligheter och skolresultat.

– Jodå, de som inte läser något alls är huvudsakligen pojkar, medan det oftast finns en grupp flickor som slukade böcker hela tiden.

Inte minst bland pojkarna handlar det mycket om attityder, att det inte anses tufft eller inne i kamratgruppen med böcker – en erfarenhet som är tydlig också i flera andra undersökningar.

– Jag tror det hänger både på föräldrar och skola, inte minst skolan. I mina ögon har skolan också ett ansvar att bredda läsningen och visa på alternativ.

att det är bättre att unga läser något alls än att de måste kasta sig över avancerad skönlitteratur direkt?

– Jo upp till en viss ålder kan jag hålla med. Men på högstadiet och särskilt under gymnasietiden anser jag att det ingår bland skolans uppgifter att eleverna ska få komma i kontakt med mer än den läsning de kanske har i kamratkretsen.

– Kanske man inte måste pröva alla genrer, men det är också viktigt att inte bara läsa ensam, utan få tillfälle att diskutera läsning med andra.

Helen Schmidl tror också att en metod att öka läsintresset kan vara att utgå från böcker som finns filmatiserade. Genom att både läsa och se samma historia upptäcker man vilka olika uttryck olika former har och vad de kan ge.

i en bokcirkel och läser gärna svensk skönlitteratur som Torgny Lindgren och Selma Lagerlöf.

– Men jag läser också en hel del sagor, både för barnens del och professionellt. Jag tror att barn behöver sagor, att man måste tillåtas att gå in i en fantasivärld där man också kan bearbeta egna upplevelser på ett annat sätt.

skriva krönikor både om nyutkomna böcker och om mer allmänna tendenser och ämnen inom böcker för barn och ungdom.