Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hempiff som ska locka till köp

/
  • ”Egentligen ska inte konsten behöva matcha inredningen” tycker Furnits inredare Linda Forsling. Men i tonårsrummet får ändå sängkläder, matta och tavla gå ton i ton.
  • Konst och textilier tillhör det som inredarna jobbar mest med.
  • Uteplatser är hårdvaluta vid försäljning. Homestylisterna gör mesta möjliga av dem med möbler, lyktor, växter och textilier.
  • Det gör inget om folk ser att det blivit stylat, tycker inredarna på Furnit. Det viktiga är att nivån höjs och att spekulanterna får en positiv känsla på visningen.

Homestyling har varit en affärsidé i Sverige i fem år. Skeptiker finns fortfarande, men mäklarna är övertygade: homestyling lönar sig.

Annons

Målet med homestyling är att lyfta fram en bostads bästa sidor, allt för att sälja den så snabbt och till ett så högt pris som möjligt. När Ewa Söderberg och Linda Forsling på inredningsfirman Furnit tar sig an en bostadsrätt på Södermalm i Stockholm är det total förvandling som gäller. Ägarna, en tvåbarnsfamilj, har slitit länge med att skapa utrymme i den överbelamrade fyrarummaren.

Linda och Ewa sveper in med medhavda textiler, ljus och det obligatoriska fruktfatet. Uteplatsen i köket får kafébord och stolar, mjuka kuddar och en varm pläd. I vardagsrummet byts skinnsofforna ut mot en mindre soffa med ett ljust överdrag. En slankare möbel gör rummet större och lyfter fram dess potential.

I föräldrarnas sovrum plockas de mörka sammetsförhängena ned. Upp åker skira gardiner som släpper in ljus och framhäver den lilla balkongen mot gården. Det är där spekulanternas blick ska fastna, med drömmar om kaffe och morgonsol i bara pyjamasen.

– Vi bäddar så fint att man får lust att kasta sig i sängen. Vi väljer soffkuddar och överkast med olika sorters struktur och yta som gör att man vill känna på materialen. Allt sådant förmedlar den känsla som vi vill åt, säger Ewa Söderberg.

Furnit i fem år, ungefär lika länge som homestyling har varit ett begrepp i Sverige. ”Vi höjer värdet på dina kvadratmeter” lovar företaget på hemsidan. Och Ewa Söderberg tror helt och fullt på sin affärsidé, men som hon säger:

– Det vore intressant om det gjordes en ordentlig utvärdering av det här.

Vid Handelshögskolan gjordes ett examensarbete i ämnet 2004 som kom fram till att homestyling har en prispåverkande effekt. Men i övrigt har den svenska forskningen på det här området varit ganska sparsam.

Stellan Lundström, professor i bygg- och fastighetsekonomi på KTH, tror att effekten var störst när fenomenet var nytt:

hushåll generellt sett att betala mer för hus som är homestylade än för dem som inte är homestylade? Om en väldigt stor andel av husen på marknaden fräschas upp så är det tveksamt.

Bland fastighetsmäklarna är tveksamheten mindre.

– Man ser att homestyling har effekt. Men hur mycket det påverkar priset i procent är svårt att säga, säger Niclas Strahner, presschef på Svensk fastighetsförmedling.

De flesta är dock överens om att professionell styling är ett storstadsfenomen som inte lönar sig i mindre samhällen med låga bostadspriser. I dag klarar dessutom många själva av att målgruppsanpassa sin bostad så att den ger ett bra intryck för köparna.

Mer läsning

Annons