Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hjälp barn med läs- och skrivsvårigheter – de måste få kosta

Annons

Före jul 2008 startade vi Föräldragruppen för barn med läs- och skrivsvårigheter, med hjälp av läraren Sabina på Ängsmogården.

Våra barn knäckte inte läs- och skrivkoden lika snabbt som sina skolkamrater. Några barn behöver längre startsträcka för läsinlärning.

Vi vet att det kan vara mer eller mindre svårt att lära sig läsa och skriva. Det finns inte inbyggt i generna. Alla barn är unika och utifrån det ska de få den hjälp och det stöd de har rätt till.

I en föräldragrupp kan vi göra oss hörda och sedda. För syns vi inte, finns vi inte. Läs- och skrivproblem är skämmigt både för både barn och förälder. Det är och har varit tabu att tala om.

Föräldragruppen finns till för föräldrar och barn som inte fått det stöd de har rätt till. Vi vill hjälpa till, vara ett bollplank för föräldrar i samma situation samt utöka vår lilla grupp.

Vi vet av erfarenhet att det inte är lätt att komma till tals med en trög byråkrati. Som förälder kanske man inte vet var eller att man kan få hjälp.

När barnen fått hjälp så kan det ta flera veckor, ja månader, innan åtgärden kommer igång. Så får det inte vara. Den beredskapen ska redan finnas. Ju längre tiden går desto svårare är det för barnet att hinna ifatt sina klasskamrater och barnet kanske inte kan lära sig allt som är tänkt.

I dag har vi bra lärare på Ängsmogården. Som bryr sig om våra barn. Utan Sabina Matsson, tidigaredelens lärare och eldsjäl, skulle föräldragruppen inte vara där vi är i dag. Men mycket är kvar att göra. Det här är bara början.

Det finns ungdomar som inte kan läsa och skriva när de gått ut grundskolan. Dessa ungdomar får börja IV-program efter grundskolan. Då anser vi att skolan, eller rättare sagt politikerna, har misslyckats.

Något måste göras åt det och det snarast. Barn och ungdomar kostar och de måste få kosta

Det krävs mer av lärare i dag än för 30 år sedan. Många lärare har svårt att få tiden att gå ihop. Ibland kan man få en uppfattning om att det viktigaste är dokumentationen och utredningar, när det egentligen är barnet och inlärningen som är viktigast.

Mer personal och pengar måste budgeteras för grundskolan. IV-program är förvisso bra men lägg hellre dessa pengar i grundskolan. Våra barn förädlas genom att få bra lärarledd undervisning med bra och kunniga lärare.

Det gör man bäst om det finns resurser. Barn måste få kosta. Det har vi igen när barnen ska ut i arbetslivet. Eller vill man inte att barnen ska växa upp till yrkesverksamma medborgare?