Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Högklassigt, fantasifullt och spännande

Högklassigt måleri och fantasifull grafik. Den blåsiga sista helgen i mars 2011 så kunde stadens gallerier verkligen locka med spännande utställningar…

Galleri Remi kan man just nu uppleva måleri i olja och grafik av Anna Kristensen. Anna är från Umeå där hon i många år varit lärare i konst både på Konstskolan och på Universitetet.

Men hon är uppvuxen i Strömsunds kommun, närmare bestämt i Tåsjö. Senast hon ställde ut i Östersund var 2006 på Ahlbergshallen.

På väggarna på Galleri Remi möter vi måleri och grafik som berättar historier. Det är historier på flera plan.

I centrum finns ofta en kvinna och ibland en man i kostym med vingar på ryggen. Där finns också hus som gärna har vänts upp och ner.

Ständigt närvarande är också en sådan där plastigt blå rastvagn – den moderna skogsarbetarkojan eller manskapsbaracken. På något sätt finns allt detta närvarande.

I grafiken är surrealismen tydligare än i måleriet som ligger lite närmare realismen. Magritte vandrar hand i hand med nutiden och medeltida konstnärer.

På golvet står en modell av just en sådan där blå vagn och ut ur fönstren strömmar svensktoppsmusik från förr. Men mer samtida musik får också plats då några målningar har fått en titel från Thåström eller en textrad av Peter LeMarc.

I Anna Kristensens verk blir kompositionen viktigare är enskildheterna. Detaljerna i sig kan skapa förvirring – men som helhet blir de ändå fungerande.

Jag tycker väldigt mycket om den här surrealistiska närvaroövningen i ett tydligt norrländskt landskap. Historierna som berättas är historier utan början eller slut, men det är eviga berättelser om människan i det stora.

Och ett upp- och nervänt hus behöver inte vara en katastrof, utan det är kanske snarare början till något nytt. För vem vet – helt plötsligt kanske livet finns i den där blåa rastvagnen som är alldeles överfull med Svensktoppens alla drömmar och förhoppningar?

Utställningen hänger kvar på Galleri Remi till 13 april.

Risk ställer ut tio i olja (Ahlbergshallen)

Karima Risk är en norsk konstnärinna som nu ställer ut i Östersund för andra gången.

Förra gången var hösten 2009 då hon tillsammans med Linda Saveholt visade en videoinstallation på Färgfabriken Norr. Nu på Ahlbergshallen handlar det uteslutande om måleri.

Tio målningar i olja handlar det om. Det är målningar med tjocka lager av färg men i ganska strama färgskalor.

Det är ett intensivt måleri. Här finns målningar som är alldeles överfulla med olika streck som tillsammans bildar en slags helheter.

Bilderna skapar ett intryck av myller av människor, djur, hus, det kan vara stadslandskap eller andra typer av landskap. Det är inte tydligt.

Och resultatet när man granskar på nära håll blir ett helt annat än om man tar flera steg bakåt och tittar på håll.

Första intrycket av utställningen blir ganska enahanda och lite småtråkigt. Men ju mer jag vistas i rummet och ju mer jag ger målningarna tid, ju mer får jag tillbaka.

I ett vernissageblad talar Karima Risk om måleriets egen vilja och hur växlingen mellan det spontana och det kontrollerade i arbetsprocessen blir till en kraft i sig. Det är antagligen just den kraften som efter en stund blir så lockande i detta måleri.

Alla målningar handlar inte om landskap. Här finns också innehållet i ett huvud, djur som väntar, och en målning om kroppens inre organ. Men även de målningarna tar en självklar plats i helheten och de speciella intrycken.

Karima Risk hade Kåre Henriksson som lärare när hon gick på Konstakademin i Trondheim. Det är inte utan att det finns ett visst släktskap mellan de målningar som visas på Ahlbergshallen och Kåre Henrikssons sätt att måla.

Jag hoppas i vart fall att Karima Risk fortsätter med sitt måleri på den väg hon börjat. Utställningen finns kvar till 10 april.

Uppfriskande konst (Ssvenssons ramar)

På Svenssons Ramar i Östersund kan man just nu se en fin liten utställning med grafik och måleri av Karin Bernholm.

Det är en liten men speciell utställning med en konstnärinna som vi allt för sällan får möta i utställningssammanhang numer. Men vi kan ju fortfarande gå in i en mattaffär och se mattor med hennes fantastiska färg- och mönstervärld.

På Svenssons Ramar domineras utställningen av små målningar i akryl som har utgjort illustrationer till diktsamlingen Mitt Jämtland av Barbro Nässén som Jengel förlag gav ut strax före julen 2010.

Akrylmålningarna har vårens skira färger i pastellton. Det är både vackert och njutbart. Karin Bernholm har en precis känsla för färg och form. Det är riktigt uppfriskande att möta hennes konst igen.

Christer B Jarlås