Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hoppfulla svar om fossilfri fordonsflotta

Kan Sverige redan 2030 vara ett land där inga bilar, lastbilar eller bussar behöver fossila bränslen? Den frågan har utredningen om en fossiloberoende fordonsflotta försökt svara på. Svaret är hoppfullt.

Annons

Även om vi kanske inte når ända fram till 2030, kan vi komma en lång bit på väg och detta utan oöverstigliga kostnader. Definitionen av en fossiloberoende fordonsflotta är då att vägtrafiken i huvudsak drivs med biodrivmedel eller el.

Att nå dit är möjligt, men de kräver en politisk kraftsamling. Det handlar både om en omställning av samhället, en teknisk utveckling av fordon och drivmedel och att se till så att det finns tillräckligt med biodrivmedel för att fordonsflottan också i praktiken ska vara oberoende av fossila bränslen.

En viktig del i arbetet är bättre planering av städerna. Fortfarande är svenska städer alltför mycket uppbyggda kring bilen som transportmedel.

Städerna behöver utvecklas så att det för dem som bor där blir mer lockande att gå och cykla eller använda kollektivtrafiken. Att minska behovet av att ta sig in i staden, till exempel genom att öka möjligheten att arbeta på distans och stimulera e-handel, kan också minska behovet av transporter och underlättar därmed för att nå en fossiloberoende fordonsflotta.

Genom att satsa på stadsutveckling kan man nå stora resultat för att minska både utsläpp och trafik. Det betyder också att kostnaden för bilanvändning där bilen är nödvändig, till exempel i glesbygd, inte behöver öka, vilket varit nödvändigt om man helt förlitat sig på traditionella styrmedel.

En annan viktig del för att nå fossiloberoende är att fordonen måste bli mer effektiva – helt enkelt kräva mindre energi. Där har det skett en positiv utveckling redan, men det finns mycket kvar att göra. Det handlar om allt från körstil till effektivare motorer.

Effektivare bilar som drar mindre bränsle kan naturligtvis verka otvetydigt positivt. Det är det också, men det innebär ändå att det finns en del konsekvenser som måste hanteras. Redan idag har en mindre försäljning av bensin och diesel gjort att många mackar på mindre orter har svårt att få lönsamhet.

Detta har gjort denna del av en grundläggande infrastruktur krackelerar just i de delar av landet där det är som längst till buss och tåg. Utveckling lär fortsätta oavsett om vi ställer om till en fossiloberoende fordonsflotta eller inte. Kanske kan det till och med vara så att det genom en aktiv omställning ges bättre förutsättningar för landsbygden.

Utredningen innehåller naturligtvis stora mängder av konkreta förslag och förslag på ytterligare utredningar. Det handlar om justeringar i skatter, laddstolpar när nya parkeringsplatser byggs, lastbilsmiljöpremie och mycket mer. Allt behöver nu värderas, men redan nu står det klart att det finns mycket som är värt att gå vidare med. Redan före valet bör regeringen presentera några konkreta förslag. Nu vet vi att en fossiloberoende fordonsflotta i Sverige inte är en utopi. Det kan bli verklighet - om vi vill.

Johan Örjes