Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Höstmörker – men fortsätt cykla!

Höstmörkret är här. Men ge inte upp cyklandet för det. Se bara till att alla pinaler är på plats – och att de fungerar.

Annons

Att se och synas är cyklisters A och O, understryker Klas Elm, ordförande i branschorganisationen Svensk cykling. Därav den rigorösa lagstiftningen när det gäller belysning fram och bak och reflexer åt alla håll.

– Det är hög tid att se över de här detaljerna och samtidigt smörja kedja och kugghjul och, som alltid kontrollera, bromsarna, säger Elm.

En cykel som framförs i mörker ska vara utrustad med lykta fram som avger vitt eller gult ljus samt en vit reflex. Bakåt ska den ha en röd lykta med fast eller blinkande sken och en röd reflex. Båda hjulen ska vara försedda med sidoställda och brandgula reflexer.

När det gäller ljuset fram kan man nöja sig med en enklare positionslykta om man cyklar på upplysta gator och cykelbanor eller välja en mer kraftfull lykta om den också ska lysa upp vägen framför.

– Många som cyklar på exempelvis skogsvägar och oupplysta cykelbanor tar också på sig en pannlampa så att de kan se åt sidorna, säger Klas Elm.

Ett annat bra tips om man vill synas i höstmörkret är att helt enkelt ta på sig en reflexväst. Och för all del, glöm inte cykelhjälmen.