Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

I Bryssel snackas det super-duper

2014 kallas supervalåret. För ovanlighetens skull är det val till riksdag, kommun, landsting och Europaparlament samma år. Av den anledningen var jag på en journalistresa till Bryssel i veckan och där snackas det inte super. Snarare super-duper.

Annons

Den här gången är det annorlunda är Europaparlamentets slogan inför parlamentsvalet som äger rum i maj. Parlamentet har under den senaste mandatperioden fått mer makt och det ska nu både kommuniceras och dramatiseras.

För ändamålet finns ett stjärnbestrött informationsmaterial och en reklamfilm, bland annat. Ju mer vi närmar oss valet, desto mer trappas det upp. På valkvällen sänds en europeisk valvaka. Ett inslag kommer att vara en karta som visar hur Europas länder färgas röda eller blå, allteftersom rösterna räknas. En tjänsteman som gjorde presentationen, drog en parallell till schlagerfinalen och flera gånger gjordes jämförelser med presidentvalet i USA.

Motsägelsefullt nog finns bara ett fåtal svenska journalister stationerade i Bryssel. Lettland har bara har en, berättade en nedslagen lettisk kollega. Milt uttryckt är styrkeförhållandet mellan makt, information och kritisk granskning, rätt rejält ur balans. Och vid en snabb överblick kan man konstatera att det inte bara gäller där.

Näringslivets lobbyister har flyttat fram positionerna i Bryssel samtidigt som folkrörelser och andra idéburna organisationer har svårt att hålla jämna steg. Högern dominerar över vänstern i samtliga EU:s institutioner och man kan också se betydande skillnader i vilka som ens bryr sig om att rösta i EU-valet. Föga förvånande de som gillar EU bäst.

I Sverige är det mest EU-vänliga partiet Folkpartiet (FP), bäst på att mobilisera sina väljare. Drygt 70 procent av de som röstade på FP i riksdagsvalet, gjorde det också i valet till Europaparlamentet. Sämst är Socialdemokraterna som knappt får 40 procent av dem som röstade på partiet i riksdagen att rösta på dem i EU-valet också. Valdeltagandet i Jämtland ligger lägre än i övriga landet.

Jag tummar på det fina informationsmaterialet. Tänker att det kanske kan ge något parti som älskar EU en extra röst, men sannolikt påverkar det inte alls. För EU behöver knappast fler käcka slogans tryckta på glansigt papper. Det finns redan, i överflöd. Däremot behövs en bättre balans mellan journalistik och information, mellan politik och byråkrati, mellan näringsliv och folkrörelser, med mera.

Min önskan inför super-duper-valåret 2014 är därför densamma som inför den mer avlägsna framtiden, nämligen att fler tänkte mer på balansen (och inte bara på pocenten).