Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Imponerande dubbeljubileum för 30-årige Fredric Magnusson – står inför 20:e raka racingsäsongen

Fredric Magnusson fyllde nyligen 30 år, men står i helgen inför ett ännu häftigare jubileum. Litskillen står på startlinjen för sin 20:e raka säsong inom bilracing.

– Det är rätt häftigt. På de 20 åren har jag haft både väldigt mycket motgångar, men också mycket medgång, säger Fredric Magnusson, som varit nära att bryta sviten några gånger då dalarna varit djupa.

– 2012 var värsta året i mitt racingliv där jag skrotade bilar, bilar brann och allt gick emot. Då tänkte jag ta ett sabbatsår helt 2013, säger Fredric Magnusson.

Men lockbetet att köra den stora tävlingen hemma i Östersund igen blev för stort. Fredric Magnusson återkom därför i en enda tävling den säsongen då han körde STCC som avgjordes vid flyget på Frösön.

Även 2010 var ett mellanår i racingkarriären, men även då med ett inhopp i Swedish GT på Anderstorp.

Vilken är din allra bästa säsong under de här 20 åren då?

– Oj , det var svårt att säga. Men det måste nog bli 2009 ändå. Det var första året i Camaro cup och jag ratades av ett team inför säsongen, men var direkt och krigade högt uppe i seriens Juniorcup. Inför sista racet stod det mellan mig och killen från teamet som ratade mig om totalsegern. Han startade som fyra och jag som nia, men jag var snabbt uppe i "röven" på honom och då körde han av och jag vann cupen och var på pallen i flera race totalt, säger Fredric Magnusson.

Året innan hade han ändå sopat hem Volvo original cup och blivit sammanlagd SSK-mästare efter idel pallplatser, mestadels segrar och flera varvrekord.

– Men 2009 blev ändå språngbrädan då jag visade på allvar att vad jag kunde på en större arena, säger Fredric Magnusson som förutom de två mellansäsongerna hållt sig kvar på just den större arenan, som de senaste säsongerna gått under namnet V8 Thunder Cars.

En serie där han nu har siktet inställt på pallen totalt, men med vetskapen om att det är en tuff målsättning. Ett antal nya starka förare gör att konkurrensen är både bredare och starkare än någonsin.

– Det är fruktansvärt tufft motstånd. Alla förare som är topp tio kan ta titeln, vilket är jobbigt, men roligt också. Det är redan en väldigt bra serie, men kommer sannolikt vara största racingserien i Sverige nästa år, säger Fredric Magnusson.

Jämtlandsföraren är just nu nere på Ljungbyheds flygplats nere i Skåne, där andra racehelgen av sex, samt finalen kommer avgöras. Där har han och teamet Memphis Racing fått chansen att testa inför premiären på Mantorp i helgen.

– Jag har varit ute på roadshow med Polaris fram till för en och en halv vecka sedan. Och dessutom har vi byggt om chassit och blev tvungna att riva ut allt i bilen. Så det har inte blivit så mycket finlir och skruvande nu, utan vi har mest sett till att allt funkar, säger Fredric Magnusson.

Och hur går tankarna inför framtiden, blir det ett 30-årsjubileum även som förare?

– Det är dit jag vill nå, men har ju kommit till en nivå nu också, att om jag ska köra så vill jag vara med och göra bra ifrån mig, inte harva runt tolfte plats eller så. Dessutom spelar ju ekonomin in förstås, det gäller att få sponsorerna med sig, säger Fredric Magnusson, 20 säsonger gammal och på väg mot 30.

Fredric Magnussons 20-årsjubileum 1996–2016 med egna ord (mestadels saxat från hemsidan freddie.se):

1996-2001 KARTING

Jag har tävlat på de flesta banorna i Sverige och kört bl.a Norrlandscupen, Dalacupen, Göteborgs Stora Pris, MKR-serien och Sverigecupen. Det har blivit flera cupvinster i gokart bl.a totalvinst i Lapp-Cupen 1997, en tävling som lockade förare från hela Sverige.Jag blev även uttagen två gånger till det svenska landslaget i karting och det bästa resultatet blev en 3.e plats i Yamahaklassen i Nordiska Mästerskapen 2001.

2002 FORMEL FORD 1600

Jag tog min förarlicens på fredagen och redan på lördagen var det dags för första tävlingen, det var regn och jag var väldigt nervös, men jag lyckades bra på kvalet och fick starta tvåa. Redan efter två varv var jag uppe i ledningen och den ledningen lyckades jag hålla ända in i mål.

Det var många som gratulerade mig och undrade vem jag var. Det är inte många i Sverige som har vunnit sin allra första tävling. Och hela säsongen blev succé, jag var på pallen sex av sju tävlingar.Tre segrar, två 2:a platser och en 3:e placering. Jag blev totalsegrare i Formel Ford 1600, och jag slog ett 10 år gammalt varvrekord på Kinnekulle Ring! 2002 fick jag även stipendium i Mikael Nygrens Minnesfond.

2003 FORMEL FORD ZETEC

När jag började på Motorsportsgymnasiet i Mantorp fick jag chansen att köra skolans Formel Ford Zetec. Det var hård konkurrens i den klassen men trots att bilen inte var riktigt konkurrenskraftig slutade jag på en sjätteplats i SM totalt.

2004-2005 FYNDBÖRSEN CUP

Efter två år i Formelbil så blev det en bil med kaross 2004. Ett stort steg från en lätt formelbil, ca 500 kg och bakhjulsdrift, till en framhjulsdriven bil på 1125 kg. Jag köpte en Opel Astra, i det närmaste en standardbil på ca 170 hästar. Första året blev jag bästa nykomling och en sjätteplats totalt.Säsongen 2005 fortsatte jag med min Opel Astra som jag hade renoverat upp för att veta att bilen skulle vara i toppskick. Och min målsättning var att vinna cupen. Jag tog flest segrar denna säsong och hade totalsegern på gång. Men efter mycket strul med domslut i flera tävlingar, så blev det en total tredjeplats i klassen.

2006 JTCC

2006 inledde vi samarbetet med Peggen Andersson, som tidigare varit en framgångsrik STCC-förare.Tillsammans med honom och bilbyggaren Fredrik Carlsson satte vi ihop en Peugeot 206 för att tävla med i JTCC, som är en s.k. supportklass till STCC och körs vid samma tävlingstillfällen.Vår nybyggda bil hade många ”barnsjukdomar”, vilket gjorde att jag blev tvungen att ställa in flera tävlingar. Men till sista tävlingen hade vi fixat många av problemen, så jag avslutade med en kanonbra 4:e plats. Jag gjorde även två inhopp i Fyndbörsen, där jag blev 1:a och 2:a, så säsongen slutade i alla fall bra.

2007-2008 VOLVO ORIGINAL CUP

Klassen körs i SSK-serien och är mycket bra då alla bilar går lika bra, reglementet inte tillåter fördyringar, så det är mycket upp till föraren att visa att man hänger med. Jag fick tag i en bil som var ganska sliten och jag hade en hel del tävlingar med många problem. Men när bilen höll så var jag oftast överst på pallen. Jag slutade på en total femte plats, vilket får vara godkänt i den serien.2008 hade teamet på ett tidigt stadium bestämt sig för ett år till i Volvo Original Cup. Hela bilen gicks igenom minutiöst under vintern som ett led i en mycket målmedveten satsning. Att snabbheten fanns visste jag redan, men nu skulle ju seriesegern plockas hem. Säsongen började dock lite trevande med tredjeplatser i de första loppen. Efter att ha löst ett envetet stötdämparbekymmer kunde däcken utnyttjas optimalt och nu lossnade det. Jag vann de resterande lopppen, slog varvrekord på Falkenbergsbanan och Gelleråsen och blev inte bara mästare i Volvo Original Cup utan också sammanlagd SSK-mästare, med flest poäng av alla förare i alla klasser!

2009 CAMARO CUP

Jag fick kontakt med den fyrfaldige Camaro Cup-mästaren Ole Martin Lindum från Norge. Han är en av de bästa förarna i serien och det var riktigt intressant att vara delaktig i hans team, han har otroligt mycket erfarenhet. Att sätta sig i en bil med 420 hkr, 600 nm i vridmoment och bakhjulsdrift var en utmaning i sig,Volvon hade bara 170 hkr och framhjulsdrift. Vad säger man… det blev en fantastisk säsong! Satsningen på Camaro Cup gick mycket bättre än förväntat. Jag hade siktat på att vara i Topp Tio och det var ett ganska högt ställt mål. Det blev bl.a fyra pallplatser och trots att mekanikerna verkligen fick jobba hårt med skador på bilen blev säsongen riktigt lyckad; årets rookie, med vinst i Aspen Junior Cup och en total 5:e plats första året i Camaro Cup!

2010 SWEDISH GT

Blev ett mellanår med endast ett inhopp som förare av en Ginetta G50, i Swedish GT på Anderstorp, i Poker Wallenbergs och Biltekniks team.

2011 CAMARO CUP

Två veckor innan premiären blev det klart att jag fick köra Camaro Cup för Memphis Racing Team, en fantastisk möjlighet för mig. Och trots att jag aldrig kört “Gen. 5” av Camaron så började det riktigt bra, en nionde och sjätteplats blev det i premiären. Resten av säsongen blev ganska OK, förutom att jag kvalade dåligt och därmed hamnade jag långt ner i startfältet, med många omkörningar som följd. Säsongen avslutades i alla fal väldigt bra, en sjätte och en fjärde plats på finalen i Mantorp och tiden i sista racet var endast en tiondel efter snabbaste föraren, Jan Magnussen.

2012 CAMARO CUP

Körde allt i egen regi. Ett riktigt mardrömsår, värsta i hela mitt racingliv där jag skrotade bilen flera gånger, bilen brann och massa annat strul.

2013 STCC

Tog egentligen ett sabbatsår, men satsade allt för att göra ett inhopp när STCC kördes igen ute på flyget på Frösön.

2014–2016 V8 THUNDER CARS

Samarbete med Memhpis Racing igen, första året 2014 blev som en uppstart inför 2015 med två sista racen på slutet. I fjol hade jag en del otur i början då jag bland annat blev olyckligt påkörd av en teamkompis och nollade en tävling, sedan var jag med i toppen och tog placeringar tre till sex, men hade också problem i ett par race till där jag körde på kantmarkeringarna och fick två nollor till. Fick en fin avslutning med tredjeplats och slutade sexa totalt. Nu tar jag sikte på pallen totalt i år, men det blir tufft med många nya bra förare i serien.