Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Imponerande sångprestationer

• Konsert med klassiska elever från Birka.
• Gamla kyrkan.

Annons

Den klassiska linjen på Birka bjöd i går kväll på ett välklingande program i Gamla kyrkan. Åtta verk, av mestadels lågmäld och melankolisk natur, framfördes av elever som hunnit en bra bit på väg i sina musikaliska studier. Det vokala dominerade.

En nyhet i år är att Birka även utbildar countertenor-sångare. Fina förutsättningar för fortsatt utveckling i detta sångsätt visade Gert Ahnström, annonserad som sopranist, när han lätt och obehindrat föredrog John Dowlands "Sleep, wayward thoughts".

Nyanserat med fina fraseringar och underbar gossopran-timbre. Behagfullt frasvibrato.

Svårare var den mer virtuosa och omfångsrika Händelarian "Chío mai vi possa". Den gick fint men brast lite i tempo och intonation.

En annan sångare som imponerade var Julie Hafsfjord som med tidstypiskt föredrag framförde Dowlands "Flow my tears". Väl sammanhållet med avspänd musikalisk känsla och nyanser.

Följsamt gitarrackompanjemang i Dowland-sångerna av Fredrik Fridolfsson och Magnus Wendel. Vackert legato och föredömlig textning hade Stina Borg när hon sjöng Giordanos "Caro mio ben" och Bo Lindes "Den ängen där du kysste mig". Lite fattades stöd.

Inkännande ackompanjemang på piano av Stephanie Wendt. Hon spelade också tillsammans med cellisten Lovisa Wangby i PB:s "Berceuse". Fin gestaltning av verket även om en del kraft och energi saknades i cellostämman.

En sopran med dramatiska kvaliteter var Carina Andersson som inlevelsefullt tolkade en aria av Menotti "The black swan". Wendt drog ett stort lass vid denna konsert genom att ackompanjera flertalet sånger. Ett undantag var Faurés "Après un Rêve" där Lovisa Myhrman på piano bjöd på fint samspel med Wangbys cello. En konsert som visade god nivå på Birkas klassiska elever.