Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Inga nyheter är ofta goda nyheter

Inga nyheter påstås vara goda nyheter och i fallet med Arlas anläggningsstrukturplan fram till 2017, sägs inget om mejeriet i Östersund. De sjuttio personer som producerar hårdost för glatta livet sju dygn i veckan i treskift, får därmed fortsätta jobbet.

Annons

Det är i sig en positiv nyhet, i alla fall när Arla går från tolv till nio svenska produktionsplatser. När 250-300 personer blir övertaliga i både Göteborg, Skövde och i Visby och när mejerikoncernens innovationscentra flyttar till Århus i Danmark.

Ett klubbslag i Arlastyrelsen får stora konsekvenser i en världsomspännande koncern som omsätter 60 miljarder per år och där produktionen och ägandet blir allt mer globalt.

I det läget får vi vara glada över att ysteriet i Östersund tuffar på, för i dag är det en renodlad ostfabrik som finns på Nedre Vattugatan och som dessutom utgör koncernens nordligaste utpost.

Kanske bidrar det 2011 undertecknade kontraktet med messmörsfabrikanten Foodmark om leveranser av färsk vassle fram till 2019, att mejeriet i Östersund de facto blir kvar.

Men det går även fundera i andra banor. Som att mjölk producerad i Jämtlands län, med foder växande på kalkrika jordar och med Storsjöbygdens friska natur i övrigt, faktiskt i sig kan utgöra ett positivt säljargument för den ost som säljs i Arlas förpackningar.

Hur som helst klarade sig alltså Östersund när Arlastyrelsen nu la ett svenskt sparpaket till de tidigare internationella. När Göteborgsmejeriet läggs ner i ett penndrag. När Kesotillverkningen slår i taket i Skövde och i stället flyttas till Falkenberg och delar av Visby mejeri flyttar till Kallhäll i Stockholm.

Mejeripusslet som läggs blir allt mer globalt. Sparbetingen är också gigantiska, men når inte ända fram här, för nu väntar samtidigt investeringar i Århus och i Falkenberg, där Hallandsmetropolen på sikt ska ha en av Europas största Kesofabriker. Fler strukturplaner kommer alltså på sikt.

I årsredovisningen för 2012 står också att framtidsmarknader finns lite överallt, men att Kina är en potentiell storsäljare. Mjölk går hem globalt, även om själva dryckeskonsumtionen går ner, åtminstone hos oss i västvärlden och i Sverige.

Men vidareförädlade mejeriprodukter säljer betydligt bättre. Det handlar alltså om att kliva ett antal steg uppåt på råvarutrappan och i möjligaste mån komma ifrån bulkproduktionen – kons droppar går använda till så mycket mer än bara till de röda, gröna eller blå standardförpackningarna med mjölk. Hitta nya produkter, smaker och kombinationer. Ett ständigt letande och produktutvecklande är vad det handlar om i en allt mer konkurrensutsatt tillvaro.