Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Inga problem – om det gäller malm

Persontågen ställs in vid extremkyla, men de tåg som fraktar malm körs som vanligt.

Annons

Den 2 februari 1966 visade termometern på -52,6 grader i Vuoggatjålme i Arjeplogs fjällvärld. Oräknat Ryssland är det också den lägsta temperatur som uppmätts i Europa. Kallaste uppmätta temperaturerna i december och januari ligger alla runt -49 grader. Extremkyla? Ja, det skulle man utan tvekan kunna kalla det. Men enligt Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm så räcker det med -25 grader för att det ska räknas som extremkyla. Och därmed att tågen slutar rulla. Vid extremkyla klarar de inte att köra som de ska.

Om tågen fraktar människor vill säga. Motorjournalisten Robert Collin konstaterar i en krönika att om tågen fraktar malm är det nämligen inga problem. Från Luleå till Kiruna och vidare till Narvik, längs den viktiga Malmbanan kör trots extremkyla en hel del tåg som vanligt. Långa tåg med över 60 vagnar var, fyllda med järnmalm, tuffar på utan problem. Enligt Collin stod Malmbanan senast still ett par dagar 1977, det efter ett ovanligt rikligt snöande och med vind som packat snön över rälsen. Annars brukar man klara både snö och kyla bra. Kraftfulla snöslungor och plogar sätts in. och på de ställen där man vet att snön driver och packas finns vindskydd och till och med tak längs långa sträckor.

Och loken är byggda för att klara vanlig svensk vinter. Vilket är mycket mer än vad man kan säga om de persontåg som trafikerar de norra delarna av landet. Ett besök på Norrtågs hemsida ger en lång lista med inställda tåg på grund av kyla. Eller som Collin skriver om att de skämtande norrbottningarna säger: de klarar inte ens en myggsvärm!

Riksrevisionen har granskat tågförsningarna, och pekar bland annat på svagheter i Trafikverkets statistik som ska visa att tågens punktlighet ökat under en längre tid. En anledning är att Trafikverket inte väger in förekomsten av allt fler inställda tåg.

När extremkylan, runt -25 grader alltså, slår till och tågen blir stående påverkar det alltså inte Trafikverkets tjusiga siffror om punktlighet.