Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Inga vägstödslöften

Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm besökte på måndagens Jämtlands län.

Men han kom varken med löften eller nya pengar till vägarna.

Annons

– Jag är ingen jultomte.

Gunnar Malm lyssnade och sade sig förstå argumenten om vikten av körbara vägar året runt bland annat i Offerdalsbygden.

Och han tog intryck av Motormännens sammanställning som visar att till exempel Blekinge varje år får betydligt mycket mer pengar till vägar än Jämtlands län trots mindre än en fjärdedel av längden på vägnätet och bara 70 procent av antalet fordonskilometer.

– Vi är inte nöjda. Det måste bli rättvisa, sa riksdagsledamoten Per Åsling som i rollen som ordförande för Centern i Jämtlands län bjudit in generaldirektören.

Men det är inte Trafikverket som bestämmer. Per Åsling och andra får försöka påverka regeringen att ändra sättet att fördela.

De 21 regionala infrastrukturplanerna för åren 2014–2025 är redan klara. För den 12-årsperioden får Jämtlands län 516 miljoner kronor till länsvägnätet, 43 miljoner kronor per år.

Och just 43 miljoner kronor kommer att satsas i Offerdalsområdet under 2016 och 2017. Det är de 12 kilometerna mellan Änge och Valne som ska rustas upp, och beläggas med asfalt.

De regionala pengarna ingår i de 522 miljarder kronor som staten under kommande 12 år satsar på vägar, järnvägar och annan infrastruktur över hela landet. Det är större chans att Jämtlands län får pengar till E14, E45 och Inlandsbanan eftersom de är delar av nationella nät.

Bland andra var Inlandsbanans vice vd Hanna Falkeström nöjd efter Gunnar Malms besök vid terminalen i Brånan där virke från långtradare lastas över till järnvägsvagnar för vidare transport.