Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Inget STCC för Magnusson – än

Fredric Magnusson misslyckades att komma till start i helgens STCC-premiär.

– Förhoppningsvis kan jag köra i Östersund (9–10 augusti), säger han.

Annons

Den 28-årige Litskillen håller som bäst på att återhämta sig ekonomiskt efter fjolårets kraschfyllda säsong.

Magnusson hade en närmast overklig otur med ständiga problem, där kraschen på Åre Östersund flygplats var droppen.

– Chassit var tvunget att bytas och motorn havererade. Där gick mycket pengar. Det är svårt att räta upp alla problem efter fjolåret och därför har jag tvingats att ändra mina planer. Det går inte att ge sig in i en säsong när jag ekonomiskt inte är klar med förra säsongen, sammanfattar Fredric.

Den fysiska smällen efter kraschen var inte lika allvarlig. Det kan Fredric tacka de moderna racingbilarna för.

– Bilarna har en otrolig säkerhet. Fysiskt var det ganska lugnt. Jag bröt något revben och fick något blåmärke.

• Rent konkret; vad behövs för att du skulle kunna komma till start i Camaro Cup (numera V8 Thunder Car) i år?

– Jag har mycket långt kvar, men en bil kostar en halv miljon kronor. Det är vad som krävs. Dessutom går det på mellan 50 och 80 000 kronor att driva runt ett team under en helg.

Målet är fortfarande att kunna köra någon eller några tävlingar i år. Då i V8 Thunder Car.

– Att köra i STCC är väldigt dyrt, men Camaro är snäppet under. Det är en mycket bra klass, både ekonomiskt och statusmässigt. Jag siktar på att köra i Östersund och även i finalen (Mantorp, 20–21 september).