Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Inhyrda piloter flyger till Umeå

Piloterna på Svenskt direktflyg är uppsagda och slutar vid årsskiftet. Men trafiken mellan Östersund och Umeå ska trots det kunna fortsätta.

Annons

Svenska direktflyg flyger i dag linjen mellan Östersund och Umeå. Trafiken sker på uppdrag av Trafikverket. Problemet är att alla piloterna blev uppsagda förste juli i somras och kommer att sluta i samband med årsskiftet .

– Svenskt direktflyg har sagt upp avtalet med piloterna och de får då söka om tjänsterna. Flygbolaget har ingen egen besättning anställd utan kommer att hyra in besättningen från bemanningsbolag, säger Susanne Norman, chef på flygplatsen på Frösön.

Susanne Norman framhåller att linjen mellan Östersund och Umeå är upphandlad fram till årsskiftet 2014-15.

Svenska direktflyg vill att nuvarande piloter skall sänka sin lön med 25 procent vilket alla piloter har sagt nej till.

Svenskt direktflyg har, enligt uppgifter till ÖP, som avsikt att dra ner på kostnader och vill därför hyra in piloter från öststater och nyexaminerade piloter som kommer köpa flygtimmar.

Direktflyg fortsätter att trafikera alla nuvarande linjer. Men bolaget ska inte ha anställda piloter och planen ska hyras.

– De vill inte ha anställda med kollektivavtal utan hyr in utländska aktörer för att få ned kostnaderna, säger Tommy Larsson vid Svensk Pilotförening till Dalarnas tidning.

Direktflyg har sagt upp samtliga 30-talet piloter och bolaget blir vid årsskiftet ett så kallat biljettbolag. Företaget kommer inte att äga några flygplan och inte heller ha piloter anställda, allt för att minska kostnaderna.

På pilotsidan behövs enligt vd:n på Svensk Direktflyg Tezz Tordsdotter Ohlsson en besparing på 25 procent.

– En pilot i Direktflyg kan jobba 40 timmar i veckan enligt giltigt kollektivavtal, säger Tezz Tordsdotter Ohlsson till Dalarnas tidning.

Men ingen pilot jobbar mer än 75 procent, då bolagets trafik inte medger detta.

– Det är naturligtvis inte piloternas fel men vi kan inte avlöna folk på 100 procent när de jobbar 60 procent. Det kan ingen. Men efter diskussioner med pilotföreningen har det aldrig varit aktuellt att dra ned tjänstgöringen då de tycker att det är bättre att piloterna blir uppsagda.

Enligt Tezz Tordsdotter Ohlsson har det funnits förslag på besparingar som gäller bland annat villkor i den så kallade tjänstgöringsbilagan, produktionstillägg och pensionslösningar.

– Problemet är att vi har en motpart som inte ens kommer till förhandlingsbordet. I en förhandling finns ett givande och ett tagande.

ÖP har sökt Tezz Tordsdotter Ohlsson för en kommentar, men inte fått svar.