På konferensen betonade man dock att det enda som är helt klart i nuläget är att man har skrivit på en så kallad avsiktsförklaring. Man vill alltså göra satsningen, men det är ännu inte helt klart att det kommer att ske.
Exakt hur många många miljarder det rör sig om kan man inte heller gå in på i dagsläget. Pengarna ska dock komma från en investerare i form av ett fondbolag, och det är räls och slipers som ska bytas ut. Totalt rör det sig om 200 mil spår och man ämnar även att investera i nya tåg för att frakta gods.
Inlandsbanan vill även göra klart med kundkontrakt med industrier som ska nyttja deras tågtrafik. Man ser detta som en möjlighet för att kunna utveckla persontrafiken i ett senare skede. Just nu är fokus på att få till en räls som klarar av trafiken.

----
Läs mer:
Marcus Persson redo för ny utmaning - vill ta Åslings plats i riksdagen [+]
ÖFK:s arenaproblem – en kamp mot klockan: "Det är ju bråttom med allt"
Vill du ha lokala nyhetspushar till din mobiltelefon?
Ladda ner ÖP:s eller LTZ:s app här, till Iphone eller till Android: