Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Alarmerande situation för elever med autism

En ny medlemsenkät från Autism - och Aspergerförbundet visar med all tydlighet att kommunerna måste bli bättre på att ge alla elever rätt stöd i skolan. Risken är annars stor att eleverna inte når skolans mål, inte blir behöriga till gymnasiet och därmed hamnar i ett livslångt utanförskap.

Att läget är akut går att läsa i enkäten som anger att endast hälften av alla elever med autism i grundskolan har godkända betyg i svenska, engelska och matematik.

Enkäten visar även att 58 procent av barnen med autism har varit frånvarande till följd av bristande stöd och anpassningar i grundskolan. Särskilt utsatta är flickor som går i årskurs 7–9, där siffran är så hög som 78 procent.

Vad krävs för att vända denna dystra situation? Att skolorna har en palett med lösningar! Palettens bas måste vara autismspecifik kompetens och fyllas på med olika slags pedagogik, läromedel, hjälpmedel, visuellt stöd, individuellt bemötande och olika storlek på undervisningsgrupperna.

Kommunerna måste utgå från de elever som finns i skolan och satsa på att skapa goda lärmiljöer i skolorna för att alla elever ska kunna utvecklas och må bra.

Att garantera rätt stöd i rätt tid minskar mänskligt lidande och blir i längden kostnadseffektivt!

 Clara Witthoff, ordförande Autism - och Aspergerföreningen Jämtlands Län

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel