Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Även de som åker buss är människor med rättigheter

Artikel 29 av 30
Planerna för Busstorget
Visa alla artiklar

Det har viskats en tid över busstorget i Östersund och hur det ska byggas om. Att busstorget bör byggas om och fräschas till är uppenbart. Äckliga toaletter, obekväma sittplatser. De problemen verkar man vilja lösa med att helt ta bort busstorget.

Östersundslänken ska göra bussåkandet enklare och bättre: "Resandet sätts i centrum – inte själva väntandet" (20 augusti)

För en oinvigd är det närmast oförståeligt och strider mot flera principer:

• En regionstad bör främja hela regionen. Östersund är centrum för en mängd bussar som tar människor till Östersund för att studera, arbeta, handla, gå på bio med mera. Det går relativt få bussar varför man ofta får vänta länge på återfärden. Speciellt på kvällar kan det bli en timme. Väldigt få ställen förutom restauranger är öppna kvällstid. Biblioteket stänger vid sjutiden.

• Alla människors lika värde. Även de som åker buss är människor med rättigheter. I Jämtland tror man kanske att alla människor åker bil, men det är inte så. Inte om även invandrare, äldre och ungdomar anses som människor.

• Sverige bör minska fossilanvändningen vilket står i ett antal avtal. Att försämra servicen för dem som åker kollektivt gör det mindre attraktivt att åka kollektivt och riskerar att öka bilåkandet.

Den regionala busstrafiken sköts förstås inte av Östersund. Var är regionen? Vilka krav ställer de? Finns överhuvudtaget regionen?

Karin Melinder, Röda Korsets hållbarhetsambassadör för Södra Norrland

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel