Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Det behövs en smidig väg genom Brunflo

Angående ny väg genom eller förbi Brunflo: Trafikverket har tagit fram ytterligare ett samrådsunderlag, och begärt in synpunkter på sina kompletteringar.

I kompletteringarna finns ett nytt alternativ: skogen grön öst. Det nya förslaget finns att ladda hem från Trafikverkets webbsida.

Ritningen visar att vägens högsta kommer att hamna på 425 meter över havet. Det är ganska mycket om man betänker att Storsjön ligger på 300 m ö h. Det är även högre än Åresjön som ligger på 372,2 m ö h.

I Trafikverkets karta kan man även se att vägens lutning kommer att bli hela 3,2 procent. Det nya alternativet kommer alltså att bli mycket brant. Olyckorna ökar med drygt 20 procent vid lutningar på 3–4 procent, enligt Vägverkets effektkatalog.

I det nya alternativet kan vi alltså förvänta oss både väsentligt högre bränsleförbrukning samt fler olyckor. Är det verkligen en sådan väg vi vill ha?

Trafikverket skriver att E14:s passage genom Brunflo i dag är ostrukturerad och att trafikmiljön upplevs som rörig. Varför inte rätta till bristerna? Befintliga E14 blir inte mindre ostrukturerad och rörig om det byggs väg på annat ställe.

Varför tar Trafikverket inte tagit fram några alternativ som visar hur E14 kan byggas om i ungefär den befintliga korridoren? Ska Brunflo även fortsättningsvis vara ostrukturerat och rörigt?

Enligt Trafikverkets statistik uppstår den mesta trafiken i Brunflo, trafik som går mot Östersund.

Om det fanns en bra och smidig väg genom Brunflo skulle därför flertalet trafikanter gynnas.

Vi som vill ha bättre väg genom Brunflo

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel