Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: E 14 – en framtidsvision om andra trafiklösningar

Året är 2024 och jag njuter av en bilfärd på E 14 mellan Östersund och Sundsvall.

Trafikverkets försök med att göra de breda partierna av den befintliga vägsträckan till en mitträckesväg utan räcken har nu pågått ett drygt år.

Rejäla räfflor i asfalten och pinnar som viker sig som slalomkäppar avgränsar körbanorna i stället för kostsamma mitträcken. Underhållskostnaden för denna lösning uppgår till bara 10% av underhållskostnaden för mitträcken.

Tillåtna hastigheten på 100 km/tim har behållits och har till och med kunna höjas mellan Pilgrimstad och Gällö. Hastighetsbegränsningen på sträckan till 80 km/tim som var tidigare väckte mycket irritation mellan de som ansåg den var för lågt satt och de övriga.

Omkörningar av långsammare fordon sker säkert på sträckorna med 2 filer och färdtiden mellan Östersund och Sundsvall har minskat betydligt.

Saltning av vägen vintertid har vunnit förståelse hos de flesta då det är mer eller mindre en förutsättning för att denna modell ska fungera.

En frontalkollision har skett då en förare hastigt insjuknade. Lyckligtvis hade båda parter moderna bilar och personskadorna begränsades till lättare skador. En stor fördel vid olyckan var att räddningstjänsten inte hade några problem att ta sig fram till olyckan eftersom denna mitträckeslösning inte stoppar upp trafiken och skapar köer som i sig ger olycksrisker.

Övriga olyckor har varit i mindre omfattning då denna lösning inte gör att bilar fastnar som i vanliga mitträcken där även mindre förarfel kan leda till ordentliga skador på bilarna.

Lösningen hyllas särskilt av motorcyklisterna som i många år påtalat riskerna med mitträcken för dessa oskyddade trafikanter.

Trafiken av fjällturister har ökat på sträckan och man kan konstatera en minskning av trafiken på den betydligt farligare inlandsvägen vilket blivit en positiv sidoeffekt av åtgärden.

Om två år när den nya anslutningen till E 14 från Stockvik blir klar kommer att göra det ännu attraktivare för trafik söderifrån att välja detta säkrare alternativ.

En jämnare trafikrytm har medfört att även miljön blivit en vinnare och resandet med tåg beräknas att öka då näringslivet alltid gynnas av bättre kommunikationer.

Tack Trafikverket för att ni gör detta försök på E 14 och satsar vidare på denna livsnerv!

Einar Alke

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel