Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Elbilen med sitt batteri är en miljöbov

Annons

Enligt IVL Svenska Miljöinstitutet är klimatutsläppet vid tillverkningen av batteriet till elbil 150–200 kilo koldioxid för varje kilowattimme batteriet innehåller. För en bil med kapacitet att köra 20–25 mil per laddning, ligger utsläppet på cirka fem ton koldioxid.

Det betyder att en modern dieselbil kan köra 4 000–5 000 mil och ändå släppa ut mindre än batteriet i elbilen. Det är alltså bättre att använda dieselbilen. Då ska den drabbas av höga bränslepriser. Tänk på det politiker; Miljöpartiet och Centern.

Regeringen återinför nu den kritiserade automatiska höjningen av bränsleskatten. Skyll inte koldioxidutsläppen på bilismen. Internets serverhallar släpper ut lika mycket koldioxid som världens samlade flygflotta. Halva energiförbrukningen åtgår för kylning. Resten till uppladdning av selfies och streaming av Netflixserier och tv.

Sightseeingbåtarna i mängder i hamnarna kör sina motorer åtta timmar för elen ombord. Befolkningen i närheten är förtvivlad över avgaserna. Varför inte eluttag kopplat till elnätet? Angrip källorna och inte bilarna!

Det råder klimathysteri, som om jorden ska gå under. Minns när bussarna startade på 1950-talet; ett svart avgasmoln, och fabriksskorstenar vällde ut rök. Europa stod i lågor under andra världskriget. Jorden finns ändå kvar.

Hur många elbilar finns på detta jordklot? Ta det gånger fem ton. Sedan ska bussar, lastbilar och färjor gå med batteridrift, då kommer koldioxidhalten att stiga kraftigt. Tänk om!

A B

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel