Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Elgiganten ignorerade mig fullständigt efter skadan i mitt badrum

Annons

I höstas lät jag utföra en renovering av mitt badrum med bland annat uppsättning av nya vägg- och golvmattor.

Några veckor efter att detta var färdigställt beslöt jag mig för att även byta ut min gamla tvättmaskin mot en ny. Ett sådant inköp blev då gjort på Elgigantens butik i Östersund, och samtidigt beställde jag tjänsten med leverans samt bortforsling av den gamla maskinen.

Den 5 november kom två yngre män från den firma som anlitats av Elgiganten för leverans samt bortforsling. Noterade då att de inte hade något material för att lägga på badrumsgolvet som skydd vid hanteringen av de tunga maskinerna.

Nu gjorde jag ingen grundligare undersökning av golvmattan innan det var dags för leveransen av tvättmaskinen, men under de veckor som jag kunnat använda mig av badrummet hade jag inte kunnat se några skador på mattan, men det kunde jag däremot tämligen lätt göra senare på leveransdagens kväll.

Kontaktade efter någon dag försäljaren på Elgiganten och förklarade det skedda. Denna lovade att kontakta leveransansvarig på företaget, vilket i sin tur skulle kontakta mig. Efter någon tid fick jag ett sms med meddelandet att det skulle komma några personer för att titta på skadan.

Rätt så förvånad kunde jag efter någon dag konstatera att dessa personer var de två som levererat och forslat bort tvättmaskinerna. Betydligt mindre förvånad blev jag över att dessa förnekade att ha vållat denna skada.

Inväntade därefter någon sorts återkoppling från leveransföretaget eller från Elgiganten. Detta uteblev dock och efter någon eller några veckor besökte jag återigen Elgiganten och vid servicedisken framförde jag mitt ärende. Personen där försvann under några minuter, förmodligen för att tala med någon chefsperson, men återkom med en papperslapp där det fanns nedskriven en e-postadress, till vilken jag uppmanades mejla mitt ärende.

Gjorde så 28 november, och förväntade mig i varje fall då någon återkoppling, men detta har helt uteblivit.

Jag har kunnat acceptera ett svar från Elgiganten där de bestrider skadeståndskrav på grund av att jag inte har kunnat framlägga några direkta bevis för att skadan uppstod just när deras utsända personal var där och utförde den beställda tjänsten. Däremot kan jag verkligen inte acceptera att företaget (Elgiganten) i stället har valt att fullständigt ignorera kunden, i detta fall mig.

Bengt Hansén, Östersund

----

Svar direkt från Elgiganten:

Vi beklagar att kunden i fråga upplever att ärendet blivit ”ignorerat”. Vår ambition är att besvara alla kundfrågor snabbt och konstruktivt. Det är dock svårt att kommentera ärenden ytterligare då detaljer saknas, vi vet inte vem kunden är eller hur vi ska komma i kontakt med hen.

Däremot så önskar vi hänvisa till det leveransavtal som ingås med de kunder som köper leverans. Där framgår det att man som kund själv har ansvar för att skydda golv vid leverans med inbärning.

Elgiganten samarbetar med många olika transportföretag, på olika orter, och de kan dessvärre inte tillhandahålla skyddsmaterial för inbärning som passar alla situationer, därför uppmärksammar vi kunderna om detta i, ovan nämnda leveransavtal.

Li Persson, communication manager Elgiganten

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel