Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Förälder: Körfältsskolan läggs ned, oavsett vad politikerna kallar det!

Annons

Föräldramöte med inbjudna politiker på Körfältsskolan. Politiker som kommer 30 minuter försent, levererar ett enda svammel, inga tydliga svar på frågor som ställs från föräldrar, ingen plan...

Först inleds det med att lokalerna behövs för särskolans elever i kommunen, sedan svamlas det på att det är ett pussel av alla skolor ska bli F-6 skolor i centrala stan. Till slut kommer vi till den egentliga orsaken till nedläggning av Körfältsskolan: Det är det tidigare fattade beslutet av etablering av Engelska skolan i Östersund.

Politiker hävdar att det är bra att Engelska skolan och kommunen samarbetar för då kan kommunen ha ”koll” på Engelska skolans etablering. När frågan kommer kring vad ”koll” innebär utifrån skollagen vill politiker styra in det på att man får en koll på elevflödet inför skolvalen.

Men sanningen är väl ändå att Engelska skolans etablering i Östersunds kommun från början har inneburit att en kommunal skola måste läggas ned? Om kommunen tappar elever till en friskola och inte kan fylla platserna innebär det ju att kommunens skolor tappar elevunderlag vilket leder till nedläggning.

Politiker fortsätter med att det kommer att finnas platser på kommunala skolor för eleverna på Körfältet om man väljer en kommunal skola i sitt kommande skolval, för man kommer ju bygga ut skolorna då de kommer att gå från F-5 skolor till F-6 skolor.

Men nu hänger inte logiken ihop. Man bygger väl ut skolorna för att kunna ha möjlighet att inrymma den ökning av klasser man får på skolorna, för att kunna ha en verksamhet där åk 6 stannar kvar på F-5 skolan? Inte bygger man väl ut skolorna som går från F-5 till F-6 för att ta emot elever från Körfältet?

En förälder ställer frågan kring syskonförtur, har man tänkt på det? Föräldrar har inte möjlighet att skjutsa barnen till fler skolor. Politiker svarar att det är ju bra att den frågan kom upp, att det också var ett syfte med mötet att kunna möta upp tankar och funderingar hos föräldrar. Men någon tanke eller plan kring syskonförtur finns inte i dagsläget. Man tar alltså politiska beslut utan en plan, planen ska byggas efteråt?

För eleverna på Körfältetsskolan kommer det att innebära att klasser kommer splittras, placeringar kommer att ske via närprincipen i mån av plats. Men om det inte finns plats då? Ska elever som nu går på Körfältet hänvisas till skolor på Frösön, Brunflo eller Lit? Det är absolut inget fel på dessa skolor men vad händer med närprincipen? Vad betyder den? Kommer elever erbjudas skolskjuts?

En annan spännande fundering som också lyftes under mötet är vad som kommer att hända med Körfältets lokaler då skolan har använts som en tillfällig skola för särskolan i kommunen. Kommer den stå tom? Rivas? Eller har man en dold agenda kring detta beslut, att Engelska skolan önskar fler lokaler på sikt och att det då passar bra att överta Körfältsskolans lokaler?

Efter att ha deltagit på detta otroligt svamliga möte uppfattar jag det väldigt tydligt att politiker lägger ned Körfältsskolan på grund av ett icke genomtänkt, i farten fattat beslut kring att erbjuda Engelska skolan de lokaler som skulle använts till att förbättra den kommunala skolan, (gamla PC-skolan).

Här skulle det egentligen ha blivit en helhetslösning för kommunal skola. Hur kan man ta beslut som missgynnar den egna verksamheten så till den grad är för mig obegripligt. Man säger då att Engelska skolan ändå hade kommit till Östersunds kommun då de har ett etableringstillstånd.

Men vem tar beslut som gynnar en konkurrerande verksamhet vad gäller lokaler i stället för att ta beslut som gynnar den egna verksamheten? Bryr sig ens Östersunds politiker om den kommunala skolan? För mig som väljare, förälder och medborgare känns det inte så. Engelska skolans etablering hade troligtvis dröjt om inte Östersunds politiker med varm hand bjudit in dem.

Körfältets skola är även en skola med många nyanlända elever, föräldrar som inte kan föra fram sin åsikt på grund av språkförbistringar. En deltagare på mötet lyfter fram att det är dessa elever som har flytt från krig som behöver den största trygghet och stabilitet som nu drabbas. Har politiker förstått det, tagit hänsyn till det, informerat på olika språk kring beslutet?

Nu tycker jag att förhastade beslut som inte är välgrundade, som tas i farten av politiker bör få ett slut. Jag vet att hur man än vänder och vrider på frågor så finns det alltid någon eller några som är missnöjda. Men just nu uppfattar jag det som att det är tuta och kör, men jag kan ha fel.

Lägg fram hur processen har sett ut fram till detta beslut så att det blir tydligt. Vilka har deltagit att ta fram underlag för beslut, både vad gäller etablering av Engelska skolan och nedläggning av Körfältsskolan?

Vi ska göra så att det blir bra för barnen säger våra politiker. Då undrar jag, hur vet ni vad som är bra för barnen? För att veta det måste man ställa frågor, låta människor vara delaktiga i beslutsprocesser. Vad säger barnen om nedläggning av Körfältets skola? För det är en nedläggning det handlar om oavsett hur politiker försöker trolla bort det.

Förälder, medborgare och väljare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel