Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Hur kan det vara dyrare att åka kollektivt?

Annons

Det pratas mycket om att vi ska ställa bilen, att vi ska tänka på miljön och att vi ska spara pengar genom kollektivt åkande. Jag har nu fått uppleva hur detta verkar vara tänkt att fungera i praktiken.

Låt mig förklara: Jag veckopendlar och har en bra bit att åka. Länsbussarna har inte en turlista som tillåter att jag åker på måndagar, så för att förlänga tiden hemma åker jag vanligen bil.

Nu är den på lite längre verkstadsbesök, så jag tänkte att nu tar jag bussen in till stan, söndag kväll: 496 kronor kostar denna enkelresa.

För den kostnaden får jag förmånen att dela buss med andra, resan tar drygt tre och en halv timme i stället för två, och jag missar ytterligare en kväll med min familj. Kan någon förklara för mig varför kostnaden för bussen lätt överstiger kostnaden för att själv åka i två ton tung, tio år gammal bil?

Och om det nu är så vi ska ha det, hur ska jag kunna motivera detta när den sociala kostnaden är väldigt mycket större än den ekonomiska?

Ingen kan väl frivilligt välja kollektivt under dessa betingelser? Tror jag ska ställa på den gamla Saab 9000 som nu är avställd och bruka den i stället för buss.

Håkan

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel