Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: I Jämtland ses buss som ett sämre alternativ

Artikel 30 av 30
Planerna för Busstorget
Visa alla artiklar

Jag skrev ett inlägg om busstorget som hållbarhetsambassadör för Röda korset. Hållbarhetsambassadörerna är en nationell organisation fristående från de olika kretsarna. Uppdraget är snarare att verka för att kretsarna blir mer hållbara i sin verksamhet, till exempel genom att åka kollektivt i stället för med bil.

Insändare: Även de som åker buss är människor med rättigheter (24 augusti)

Mitt intresse gäller hela regionen, i det aktuella fallet hur regionstaden agerar gentemot den övriga regionen. Det är uppenbart att Östersunds kommun anser att det utrymme där det nuvarande busstorget finns är allt för dyrbart för att kunna användas av regionens bussresenärer.

Att det nuvarande busstorget ska rivas var utgångsläget för den kollektivtrafikutredning som redovisats. Utredningen har flera poänger och har gjort beräkningar på hur busstrafiken fungerar, bland annat med utgångspunkt i hur mycket tid man vinner respektive förlorar om man åker bil eller buss.

Debatt: Svar: Regionen är positiv till ombyggnaden av busstorget till resenärsstråk (27 augusti)

En faktor har man dock missat, hur människor ser på bussåkande. I Jämtland ses buss som ett sämre alternativ. Det kallas ibland fattigtaxi. Något man får hålla till godo med om man av olika skäl inte kan åka bil.

Och bussresenärer är i stor utsträckning invandrare, ungdomar och äldre. Invandrarna har inte råd med bil. Ungdomarna är för unga. Äldre personer drar sig ofta för att köra långt, speciellt i mörker.

Det är för att det bekräftar denna syn på bussåkande som det är extra synd att Östersund skyfflar undan busspassagerarna till en räcka hållplatser som kommer att sakna den direkta kontakt med bussen som finns på busstationen.

Även om det finns en vänthall tvingas man ut i blåst, snö eller regn innan man går ombord. Kommunen och regionen visar att visst, bussar måste finnas, men kul ska det inte vara.

Karin Melinder, Röda Korsets hållbarhetsambassadör för Södra Norrland

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel