Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Inga förbättringar när gång- och cykelväg på Frösön breddas

Trafik och park på Östersunds kommun mörkar sin information till allmänheten om den planerande gång- och cykelbanan på N Strandvägen, Frösön: ”Förbättringar kommer att göras från bron i Dalhemsparken och efter hela Norra strandvägen. Befintlig gång- och cykelväg kommer breddas, det blir ny belysning och efter N Strandvägen ska en uppdelning av gångare och cyklister ske.”

Uppdelningen innebär i verkligheten att gående i båda riktningarna hänvisas till den smala trottoaren på N Strandvägens vänstra sida. Detta inte bara under byggtiden utan det blir en permanent situation. Gående hänvisas till en trottoar som långa sträckor endast är 135 cm bred.

En rullator är 60 cm bred, kärror är minst 65 cm breda. Upplys oss om det är den rullstolsburne eller föräldern med tvillingvagn som som ska förpassas ner på gatan?

Kommunen säger: ”Vi bygger, kontinuerligt, en tryggare trafikmiljö framför allt för barn, äldre och funktionshindrade.” Vari ligger förbättringarna för dessa grupper när de hänvisas till ett halverat utrymme, en smal trottoar på endast 135 cm?

Lösningen för att åstadkomma en tryggare trafikmiljö för alla är att 47 av de 125 höga pilarna (östeuropeiska Salix Fragilis Bullata) tas bort. Trottoaren på sjösidan bevaras och cykelbanan anläggs där det nu står pilar.

Pilarna fäller stora mängder kvistar och löv. Genomförs den planerade cykelbanan under och intill pilarna innebär det en olycksrisk för cyklisterna.

Vintertid är det datumparkering efter gatan. Pilarnas täta stammar försvårar och fördyrar snöröjningen. Såväl boende som båtägare med hamnplats är beroende av att kunna parkera på gatans båda sidor.

Eivor

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel