Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Lärare: Dyr Elevhälsa ifrågasätts aldrig – skolan måste ta för stort socialt ansvar

Rektorerna protesterade häromdagen mot att skolorganisationen i Östersunds kommun är undermålig.

Kommunalrådet om de 24 rektorernas missnöjesbrev: ”Fel väg att gå” (18 maj)

Rektorerna vill ha mer pengar och oppositionen är inte sena att haka på dem.

Svensson och Löfstrand har nu haft ett möte med rektorerna och hörsammat dem, och säkert bett dem om att i fortsättningen bara prata inom skolan och förvaltningens väggar om problemen i skolan.

Missnöjda rektorer mötte kommunalråden: ”Vi närmade oss varandra” – men kommunen har för många små skolenheter (21 maj)

Nu vill kommunen effektivisera organisationen. Effektivisera är ett brett ord, men ofta när det kommer från skolledning och kommun handlar det om organisatoriska förändringar.

Denna gång vill de slå ihop grundskolor så att kostnaden för bland annat matbespisningen kan minska. Skolor kommer läggas ned, för att kommunen upplever att mängden skolor blir för ”knöligt”, rent organisatoriskt alltså.

Jag förstår, och de flesta lärare förstår, att kostnad är en relevant fråga, och kommunal verksamhet måste bli mycket bättre på ekonomisk effektivitet. Men, vad är det som kostar i dagens skola?

Lärarna kostar inte särskilt mycket mer än de gjorde förr, kanske mindre; det är större klasser, löneutvecklingen är en av de långsammaste i landet och lektionstimmarna uppemot 20 i veckan. Maten kostar, men den är näringsrik, varierad och god. Och vi vill väl att våra barn ska äta bra mat?

Vad är då problemet? Oppositionen menar att problemet är för lite pengar, och att man ska ösa mer pengar på en icke-fungerande verksamhet.

Det finns många problem, men ett centralt problem är att lärare inte har tid att hålla i en bra undervisning och att elever har en stökig skolmiljö.

Bredvid dessa går en stor apparat som kallas Elevhälsan, där kuggar som rektorer, specialpedagoger, kuratorer, psykologer och sjuksköterskor snurrar och vars effektivitet aldrig ifrågasätts i media eller skolledningar.

Den apparaten ska vara en vårdande instans för alla de elever som upplever att de behöver vård i skolan. Den vårdande skolan kostar enorma summor, samtidigt som den bidrar till en syn på skolan som en extramamma, snarare än en institution för lärande, fostran och ansvarstagande.

Det ifrågasätts aldrig om skolans ineffektivitet, både ekonomiska och utbildningsmässiga, beror på att skolan tar ett för stort socialt ansvar.

Var är föräldrarna när Johan inte sover om nätterna?

Var är föräldrarna när Lisa inte äter skolmaten?

Var är föräldrarna när Anna har skolångest?

Om föräldrarna kunde ta ansvar över sina barn så kunde skolan fokusera på utbildningen i klassrummen och kommunen sluta ösa pengar över en apparat som tar över föräldrarnas givna roll.

Snälla kommunen, gör inte Östersunds skolor till en stor koloss, i tron om att ni gör skolan bättre. Inom en koloss är det omöjligt att utveckla verksamheten. Se i stället över vilka ideal ni har för skolan. Vad ska skolan vara?

Oppositionen är tydlig med att skolan ska vara vårdande, och att det får kosta vad det kosta vill.

Var är alla som vill att skolan ska förbereda eleverna för vuxenlivet, arbete och motgångar? Frågan är inte organisatorisk, utan ideologisk.

Lärare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel